Bakgrunden är lappad och klar, akvariet renskrapat från silikonrester och rengjort. Nu ska det bara få stå och torka ut över natten så åker bakgrunden i igen imorgon. Sätter den spegelvänt då glaset som tidigare täckts av bakgrunden är i långt bättre skick än den tidigare framsidan.
4739847399
Nu till frågan om filtrering. Jag vill få till bra filtrering men ändå ha ett svagt flöde genom akvariet. Så om jag monterar en 3-5 strilrör som jag borrar en massa extra hål i på ena kortsidan och har utsuget på motsatt sida så borde väl det leda till en stadig men lugn rörelse genom hela akvariet?
Mitt nuvarande akvarium (98l) har en filterhörna monterad bakom en slimline-modul. Mina erfarenheter så här långt är att jag får väldigt mycket större partiklar som flyter runt och fastnar på allt. Det verkar inte spela någon roll om jag plockar ut alla filterbitar bakom bakgrunden och suger rent, slamsuger botten och gör regelbundna vattenbyten. Partiklarna är lika väl där. Vad gör jag för fel? Kan tillägga att jag löpande lassar i en massa eklöv i akvariet, och även om jag slamsuger så gissar jag att det är en av orsakerna. Hur som vill jag inte ha det här problemet i mitt nya akvarium.
Sen verkar det som om trycket pumpen lyckas leverera sjunker väldigt snabbt efter rengöring även om det inte verkar finnas något synligt hinder i slangarna. Så jag gissar att jag får ta i i överkant om jag bara ska gå på en pumps specifikationer.
Köpte på mig tre Eheimfilter: 2050, 2217 och 2215 men hade egentligen bara tänkt använda 2050:t till det här akvariet. Verkar finnas sparsamt med info om det filtret, och med tanke på att det står "Made in W-Germany" på det så utgår jag från att det är en till åren något kommen modell. Tittar man på reservdelar så verkar det dock vara samma impeller till pumpen på ett 2050 som på en 1250 vilken är specifierad till 1200l/h. Så gissar på att den nominellt kan dra runt ~1000l/h. Men hur mycket av detta flöde finns kvar efter den tröghet som filtermedian bidrar med?
Kan jag ha en kraftigare cirkulationspump som drar vattnet genom bakgrunden och dessutom montera ytterfiltets insug bakom bakgrunden och utblåsen på samma plats som den andra pumpen?
Hur pass mycket flöde och filtrering krävs för ett 375 med jordätare för att hålla en god vattenkvalitet och att vattnet ska vara klart?