Ola
Hej,
Oj vad kul med så många svar=)
Ska köpa i staffansstorp.
Har som sagt ett 325L kar som jag ska förvara mina malawi i om jag blir riktigt biten av Discus så kommer 325L bli diskuskaret i fortsättningen, men det står i källaren och där är jag inte så ofta.
Det är ett framtida projekt.
Sanden varför inte sand? ända nackdelen är väl att all skiten sammlas på sanden då syns skitet klart å tydligt? På samma gång så blir det lättare att hålla rent om man inte ser någon skit på sanden så är det lugna puckar?
Eftersom jag alldrig har haft Discus förr så vill jag vara med under en kuls uppväxt tror det är mycket lärorikt, dessutom så är 222L för litet i längden?
Men om jag köper djuren när dom är ca 7 cm i diameter hur länge kan jag ha dom i 222L då? Till dom är 12 cm i diameter?
ska jag sätta torv i ytterfiltret direkt vid starten?
Inredningen är väl inte bra om det finns tusen gömmställen då simmar väl fisken bara och gömmer sig så blir den skygg när den har vuxit till sig? hade tänkt mig en stor rot som går upp till ytan sedan två växter (någon kokosnöt till Ancistrusar).
Men hur kommer fiskarna se ut när dom har vuxit till sig lite?
Har boken "Back to nature" Guide om DISCUS av Dick Au verkar vara rätt bra har läst mkt i den men alla discus varianterna!! tusentals!
Aja det kommer lösa sig... dom blir ju inte fula iaf=)
HAr läst att Discus blir chokade när man tänder karet, så därför ska man ha en svag lampa tänd på natten, hur svag är den? 15 wattare?
Ynglena äter sekret från föreldrarnas sidor, utsöndrar föräldrarna det under leken eller finns det alltid där?
Dör Discus vid ph 8? tror mitt kranvatten ligger där någonstans så det lär bli torv för mig=)
Mvh Ola
Ola
Hej hopp i de blå,
Unga discus som är runt 7 cm ska ju inte ha för stort ytrymme för då blir dom skygga när dom växer upp å blir svåra att hålla. så nu undrar jag om det är för stor plats att hålla 8st Discus på runt 7cm i ett 325L kar?
Hum... varför skrev ingen på denna tråden mer?
Mvh Ola
imported
Hallå ola....köpte 4 st 7:centimetrare o la dem i ett 470 liters kar....tror inte alls på detta längre....karet var ju en hel världsdel för dem....dessa är totalt livrädda för allt o alla som kommer in i rummet.....näää, ska man satsa på ungdjur så skall man nog ha dem i mindre kar under uppväxten, om man inte placerar in dem i ett redan nog stort stim.....lycka till!!....köppte 2 st heckel-diskus i förrgår....15-cenitisar...vildfångade...dessa blir skoj att få följa....har anpassat sig bra i en grupp med mindre pigeon blood.
Mvh Rigan, Nora
Ola
Hej,
Så att lägga i 8st 7 centimetare i ett 325L är inte bra då? ska jag låta dom växa till sig i 222an först till dom är lite över 10 cm?
Vad kostar en Ph-mätare?
det finns digital väl? --Priset?
Papper--Priset?
Mvh Ola
JohanW
Det viktigaste för att dom ska växa till sig ordentligt är god vatten kvalitet och att dom äter 3-4 ggr/dag.
Jag tror inte att dina 8 kommer att irra bort sig i ditt 325 liters. dessutom är det enklare att hålla hög vatten kvalitet i det större trots hård matning.....
Mrsonk
Ph mätare kostar väl 100-200:- om du ska ha sådan som du blandar. En digital kostar mycket mer. Den billigaste jag sett som går att kallibrera på två punkter är en för 600:_ exkl, moms på Makab,
http://www.makab.se/order/index.asp
Ola
Hej,
Matning 3-4 ggr /dag ska det då ske med flera olika sortersmat? eftersom när fisken är liten så ska man ju väjna den med olika sorters mat?
Mrsonk:
Så dyrt! måste kunna fixa det på billigare sätt?
Lackmuspapper finns det något som heter om jag inte minns fel från NO lektionerna=) vad får man ge för det?
Tycker ni jag ska kolla mitt vatten innan jag släpper ner Discusarna?
Dh, kh eller vad alla vattenvärden ligger på hur kollar jag det?
Mvh Ola
Mrsonk
Vet inte hur bra lackmuspapper är. Vätska som man blandar med en reagens vätska är väl det bästa billiga alternativet. Du ska defenitivt kolla ditt Ph värde innan du sätter i fiskarna.
Ola
Hej,
Funderar vilket botten matrial jag ska ha.
tror sand blir snyggast, men vad är nackdelar/fördelarna med sand?
Ska ha corydoras så dom gillar sand, har Discus något emot sand?
En nackdel är ju att skiten syns direkt, men den ska ju ändå bort direkt?
Mvh Ola
Mrsonk
Det är lättare att hålla rent då skiten lägger sig på sanden, bara att suga upp. Jag kör med engelsk sjösten, ångrar mig grymt mycket. Kör med fin sand i Malawi burken, ser inte så snyggt ut ibland men lätt att städa.
salar
Nackdelen med sand är bl.a att det blir för syretätt för att en bra bakterieflora ska kunna frodas däri.Kan nog fungera i ett oplanterat malawiakvarium med ett bra yttre filter.Dessutom lär en hel del sand följa med slamsugen om man inte bara tar försiktigt på ytlagret.
Har själv provat sand för länge sedan i ett planterat sällskaps,och det var ingen höjdare.Växterna trivdes måttligt bra.
Ett naket akvarium är lättare att hålla rent men kräver helst daglig slamsug.
Man kan ha fint grus 2-3mm eller som jag rundslipat engelskt grus 3-5mm, så trivs även corydoras bra.Om det inte vore så vanligt med engelskt grus skulle säkert fler tycka det vore väldigt snyggt.
Mrsonk
Har inte något problem med sand och växter i några av mina burkar.
petrol
Upplever inga problem med sand och växter i mitt Diskuskar.
Jag hade grus länge och kom till sist på hur jag kunde byta ut grusen mot sand utan att störa bakteriefloran och fiskarna!!
Vid varje vattenbyte så sög jag upp grus. När jag fått upp hälften (tog ca en månad) av gruset (började vid en a sidan) så fyllde jag på med sand där det inte var något grus. Man får vara försiktig så det inte blandas. Sedan gorde jag motsvarande på andra sidan.
Mvh Petter
Ola
Hej,
har varit på semester nu, hämtat ca 60kg sand, lite brunare än vanlig strand sand.
Hade tänkt börja med 8 st ung discus´, 325L är karet på.
inreder akvariet lite lätt inte för mkt göm ställen så dom blir skygga.
Fluval 404 yttrerfilter ska göra jobbet sedan ett innerfilter som jag ska sätta ihopa själv av filter matta.
Hur viktigt är lyset till Discusarna? Pappa fixade hem en lysramp? som hade används på växthus innan (hängede i taket då) som där är 2 st kraftiga lysrör i. Ska jag köpa "akvarielysrör"? eller fortsätta på de? har använt lyset nu i ett par månader fiskarna har mått bra, snarare växterna som är lite gnälliga, vattenpesten växer så det knakar men inte svärdsplantan?
Mvh Ola
Mrsonk
De vill ha lite dämpad belysning. Lite flytväxter eller Vallisneria som lägger sig längs ytan är bra. Svärdsplantorna är väldigt svåra tycker jag också. Ett gott råd, kör utan bottenmaterial de första månaderna. Jag började med grus men har nu lagt över de i ett utan, mycket bättre. När de är små så behöver de matas oftare, då blir det lite grisigt på botten.
Ola
Mrsonk: vad matar du med? hur snabbt växer dem?
Tänkte på alla möjliga färg varianter, det bästa är väl att köpa en grupp av samma variant? istället för att pussla ihopa 8 st med några red Turquose och några Snakeskin?
I staffanstorp såg man hur föräldra djuren såg ut där?`så man har ett litet hum hur djuren kommer se ut när dom har vuxit till sig lite?
Mvh Ola
Mrsonk
Jag matar med Aqautic Natire Discus pellets, oxhjärtemix, röda mygg, räkmix och frusen artemia. Tycker inte de växer särskillt snabbt, de har väll växt ca 2cm på tre månader. Ja det gjorde man på mina i alla fall men inte på alla. Han beställer rätt mycket då kan det ju bli lite svårt att se föräldrarna.