Erik-Ahlander
Med anledning av diskussioner om Heroina har jag läst på lite och konstaterade med viss förvåning att det fanns flera beröringspunkter mellan Heroina isonycterina och Caquetaia myersi ! Dels så är de påträffade på samma plats i naturen, och dels tyder de senaste studierna på att de kan vara mycket nära släkt med varandra.
Den senare arten vet jag inte mycket om. Det finns en del skrivet på nät, men i artregiustret är det ganska tomt. Jag såg att den finns som beställningsvara just nu till ganska överkomligt pris. Är det någon på forumet som har erfarenheter av den här arten. Själv har jag inte tid och plats för mer fisk just nu.
Uffe-Lindstrom
Erik ÅMed anledning av diskussioner om Heroina har jag läst på lite och konstaterade med viss förvåning att det fanns flera beröringspunkter mellan Heroina isonycterina och Caquetaia myersi ! Dels så är de påträffade på samma plats i naturen, och dels tyder de senaste studierna på att de kan vara mycket nära släkt med varandra.
Den senare arten vet jag inte mycket om. Det finns en del skrivet på nät, men i artregiustret är det ganska tomt. Jag såg att den finns som beställningsvara just nu till ganska överkomligt pris. Är det någon på forumet som har erfarenheter av den här arten. Själv har jag inte tid och plats för mer fisk just nu.
Det var väldigt intressant. Kanske inte konstigt att det finns både Heroina isonycterina VF och Caquetaia myersi VF på Imazo.
Jag har ingen erfarenhet alls av Caquetaia myersi men lite sugen på att skaffa eller kanske Caquetaia spectabilis :P
Så jag bidrar bara med intresseflagga över infon du hittar :D
Rivulatus
Håller en grupp om fem på uppväxt nu i stora burken (andra varvet med denna arten). En väldigt trevlig art med brett socialt register och lite udda och rätt vackert utseende. Jag försöker alltid när jag håller en art att så komplett jag kan kartlägga fisken både ekologin och utbredningen. Är det nått särskilt du undrar över så kan jag försöka svara så gott jag kan.
Erik-Ahlander
Just nu var jag mest nyfiken om dom skulle gå att hålla ihop, eller om Heroinorna skulle bli uppätna.
Rivulatus
Jadu det beror helt på hur stora dom är men eftersom de har en utfällbar mun så bör man inte underskatta vad denna gape and suck predator kan få plats med. Vilket dom gärna skryter med genom sina otaliga "gäspningar". Deras munnar som är lite av en schweizisk fällkniv med tänder är lite känslig då lederna kan gå i baklås varför jag tror deras någorlunda fredliga sätt mot andra arter beror på. Dom är rätt ivriga på maten kan man lugnt säga och man får slänga i mycket för att de andra ska få en chans.
Förövrigt måste jag tillägga att arten är förbaskat trevlig i rätt miljö och jag misstänker att de som finns inne nu på imazoo är den riktigt blå varianten som är den snyggaste i min mening. Mitt alfadjur visar redan upp en vacker blåsida redan vid 10cm
Big_Sal
bilder rivulatus!
Erik-Ahlander
Jo,jag har haft Acaronia nassa och Ctenopoma acutirostre så jag vet vad en protraktil mun kan göra med en liten fisk. Och även på Ctenopoma kan munnen "låsa sig". Men någonstans stod det att dom kunde stoppa i sig fiskar hälften så stora som dom själva (eller var det hälften så långa?), och det verkar lite otroligt.
Det finns dessutom tyskodlade hos Glaser om man kör budgetmodellen. Men det kan ju vara olika populationer med skillnader i färg. Verkar gå mer i gult.
Har du lyckats odla?
Rivulatus
Tror inte dom kan ta hälften så stora fiskar om den inte har en långsmal kroppsform. Mina går med fullvuxna Hemigrammus caudovittatus och det funkar bara bra än så länge, första varvet med arten funkade dåligt med arten då jag plötsligt en morgon hade ett stimm skalperade Hyphessobrycon columbianus..
Jag fick dom inte till lekmognad förra varvet, så nej ingen odling ännu för egen del. Vet dock att många andra odlat dom och leken följer samma mönster som hos de flesta andra större sa-ciklider.
Cichlid-Power
Hei Erik, jeg har ikke fisken for øyeblikket, men vi fanget den ute i Caqueta provinsen i Colombia på utsiden av Florencia i flere elver, det var Quebrada Aquas Caliente,og i Rio Esmeralda, det var mange småelver som vi ikke fanget i alle sammen.
Fisken kan jo bli forholdvis stor og vi var vel de første til å innføre fisken til Europa, for Kullander sa at det ikke hadde vært noen fangst av fisk i dette området siden 1942 av Schultz tror jeg det var. Skal vedlegge noen bilder, en av biotopen Quebrada Aqua Caliente og fisken. Min gode venn Ingemann Hansen i København var den første til å oppdrette fiske, Jeg fant ikke bilden i første omgang så de får jeg sende senere.
Rivulatus
En bild för att visa potentialen. Långt kvar till fullt utfärgad men det ser lovande ut. Tycker de verkar ta efter den lite mörkröda tonen på insidan av karet och eventuellt bli inte lika klargul som de brukar (syns inte så bra i bilderna)
Big_Sal
Riktigt coola. Speciellt övre bilden med skenet i fenorna
Uffe-Lindstrom
Det ser lovande ut :P Vad var ursprunget på dina? VF från Imazo?
Rivulatus
Uffe LindströDet ser lovande ut :P Vad var ursprunget på dina? VF från Imazo?
Det stämmer! Tror jag ska maila dom och försöka luska ut fångstplatsen då dessa helt klart verkar vilja bli lite blåare.
Kawasa
Otroligt fina exemplar Rivulatus ;)
Cichlid-Power
47940479414794247943Hei Erik, ja så mfikk jeg gjort klart bildene som jeg trodde jeg skulle legge ved i går. Jeg måtte scanne inn bildene på nytt, og jeg begynner med bilder på et par av biotopene som jeg fanget fisken. Vi fanget som sagt fiskene ute i Caqueta provinsen uten for Florencia i Colombia.
Den første biotopen var Quebrada Aguas Caliente og den andre var Quebrada Rio Grande, det var jo flere elver mellom disse to stedene, men vi var jo fornøyde bare at vi hadde fanget fisken.
Cichlid-Power

Kawasa
Jag är så glad att du finns här Cichlid Power!! Jag upphör aldrig att förvånas av de resor som du har gjort och fått uppleva i ditt liv!! Skulle vilja träffa dig någon gång och få höra dig berätta om dina resor. Tack för bilderna också :)
Rivulatus
Vilken fantastisk resa det måste ha varit Alf! Än så länge är sådana resor endast i dröm/planeringsfasen för egen del.
Stort tack till imazo för snabb och trevlig korrespondens och de fiskar jag har är fångade i Rio Ortequaza som är ett biflöde till Rio Caquetaia. Var du där nått Alf?
Erik-Ahlander
Trevliga bilder Alf! Jag förmodar att du är medveten om att du befann dig mitt emellan två klassiska platser relaterat till cichlider och svensk biologi. 112 km km SO ligger den militära flygbasen Tres Esquinas där den första vetenskapligt kända Heroina isonycterina :n fångades 1958. 145 km åt NV ligger Popayán som var bas för svensken Kjell von Sneiderns insamlingsarbete av djur under 1930- 1940- och 1950-talen. Ursprungligen kom han från Dalsland eller Värmland, tror jag, som ligger ganska nära Norge! Han livnärde sig på att samla och sälja djur till Riksmuseet samt en del museer i USA. Sista decennierna av sitt liv bodde han i Cali som ligger ännu längre norrut. Jag träffade honom en gång på 1980-talet när han besökte Sverige. Jag har för mig att han spelar en roll i historien om Sydamerikas hemligaste cichlid. En historia som kanske skall berättas någon gång...
Cichlid-Power
Hei Rivulatus, nei jeg var ikke så langt nede, jeg kjørte mere østover, men fisken finnes sikkert i flere elver. Angående drømmer så må man bare hive seg i det, man må bare prioritere. Jeg satt vel også å drømte før første søramerika turen i 1987, det var fantastisk og man vil bare mere, det gir en slik ønske om mere og det har blitt mange turer. Og slutt er det vel ikke, neste måned i midten slutten av Oktober håper jeg å dra til Cuba. Der har jeg aldri vært og håper å få med hjem Nandopsis ramsdeni , pluss levendefødere.
Cichlid-Power
Cichlid-Power
Hei Erik, jeg var ikke å besøkte de plassene du nevner, men kjenner bra til Cali, da er man ganske høyt i fjellene, det er heller ikke så langt unna Pasto.
Når du snakker om Sydamerikas hemligste cichlid, tenker du på Cichlasoma blombergi (Mojarra platina?? Beskrevet av Georg Dahl??
Jeg var i 2011 ute i Choco og planene var å kikke etter fisken, men vi ble sittende i Quibdo da ingen ville kjøre oss og veiene var stengt p.g.a Gueriljan, så de dagene der ute ble bortkastet, som Ingemann sa, mere spennende blir det ikke, men fisken er ikke glemt.
Cichlid-Power