Tveksamt.
Det här är en bild på en scalare jag hade en gång. Ursprung vet jag inget om.
48210
Prickarna antyder att fisken, om den är vildfångad, kommer från västra Amazonas. Men det är fortfarande Pterophyllum scalare . Prickarna finns inte på alla fiskar och syns bara ibland, verkar det som. Är det odlad fisk säjer det egentligen ingenting.
Arten har ett utbredningsområde som är circa 270 mil långt. Det är klart att det på en sådan sträcka, och för en art som troligen inte vandrar, finns populationer som ser lite olika ut. För att dela upp den i flera arter krävs, förutom en massa arbete av en eller flera forskare, dels att det finns diagnostiska karaktärer (t ex att dom i väster har prickar och de i öster saknar - och så är det ju inte riktigt) och dels att de i väster är närmast släkt med varandra och att de i öster också är närmast släkt med varandra. Det är för att utreda det senare som man använder molekylära metoder (DNA) alltmer. När det gäller den här flodsträckan så har det hänt saker under årmiljonerna (och det här är jag inte ett dugg påläst om) som kanske gjort att populationerna har träffats då och då, korsat sig med varandra och sedan spridits igen. Det gör att metoderna inte fungerar, eller att det är en enda population, om man ser det så.
Så ser scalaren i Belém och i Leticia också väldigt lika ut!
Men scalaren är kanske den mest speciella och samtidigt mest typiska akvariefisk som finns. Fascinerande och vacker på många sätt. Dessutom relativt lättskött och billig. Så vad handlarna försöker kalla dem kanske egentligen inte spelar så stor roll. Under mer än 45 år har jag provat på nästan alla akvariefiskar jag kunnat få tag i, men någon sorts Pterophyllum har jag nästan alltid haft (utom altum - men det är för att jag är lite snål..).