Tjohoo! Nu har jag blivit med fisk :D
En tur upp till Nol blev det idag och hem kom jag med fisk och lite annat. Inget storköp och ganska små rackare. Ville inte köpa för mycket på en gång och sen vill jag fundera lite mer på vad mer jag vill ha innan jag bara går loss. Ska tydligen komma en massa nytt nästa vecka. Så vad blev det då.
2+2 Lamprologus ocellatus Gold och 1+1 Altolamprologus calvus Black. Calvusarna är rätt små, ca 6cm och inte så "black" än. Tyvärr kunde han inte lova att det verkligen blev ett par, om inte så är det troligen två hannar. Sa att dom var lite små för att kunna avgöra säkert. Skulle få byta den ene om det visar sig vara två hannar. Nu är ju inte mitt kar det mest fångstvänligt inredda så det blir ju ett äventyr i så fall (bakgrunden i sig innehåller mer än några djupare skrevor och ett antal grottgpngar). Om inte annat köper jag två honor och håller i hatten.
Firrarna är lite skygga och spända ännu, speciellt Calvusarna - står och trycker och rör sig så lite som möjligt. Dom verkar ha fattat ett tryggt tycke i och kring en genomfartsgrotta i karet. 3 av Ocellatusarna är lite mer alerta och nyfikna, men spända och på sin vakt. Den fjärde, hanen, däremot har fått skitslaget och håller sig undan för sig själv. Den andra hanen och dom två honorna verkar väldigt nyfikna, men har ännu inte lämnat området kring samma grotta som Calvusarna håller till. Dom verkar vilja hålla ihop lite grand. Honorna gräver nyfiket i sanden kring några småstenar. Har slängt ut några snäckor till dom, bara fyra stycken än så länge, spridda i karet. Köper fler sen om det ser ut att behövas. Kent tyckte inte jag behövde så många till dessa. Calvusarna har också fått en större snäcka utifall att det skulle vara intressant.
Känner mig grymt nöjd med valet. Ocellatusarna är grymt läckert skimrande gula med lila pärlemorsskimmrande inslag på buken. Och Calvusarna - mums, så utsökt läckra, snygga och grymt coola.
Så oerhört spännande det här och skit att man jobbar i helgen. Vill helst sitta och titta i akvariet mest hela tiden nu. lite bilder kanske är på sin plats. Tyvärr ingen höjdarkvalitet - plåtat med iPhone. Ska låna dotterns systemkamera nån dag och plåta som bara den.