agalychnis Kul läsning! Har du gjort bakgrunden själv? Väldigt snygg! Hur har du gjort den? /Jan-Erik
Streamstone Kul läsning! Har du gjort bakgrunden själv? Väldigt snygg! Hur har du gjort den? /Jan-Erik Tack så mycket. Jo det är genuint hemmabygge efter traditionellt koncept, med inslag av egna idéer - frigolit, husfix, vattenfärg och epoxylack. Har en tråd här DIY forumet om du vill veta mer och se hur den blev till. Borde väl bjuda på en bekväm direktlänk men det är så veligt att hoppa runt i telefonen. Tror du kan hitta den hyffsat lätt.
Streamstone Jösses vad det grävs och sprallar i sanden runt snöckorna. Guldsnäckisarna har valt ut varsin snäcka som dom roar sig kungligt runt. Förutom en, som fattat tycke för en trång skreva under en sten. En har valt att flytta på en av snäckorna en bit. Tyvärr plattar foton till verkligheten lite så det framgår inte så tydligt, men det är en massa gropar och gångar i sanden runt snäckorna. Ingen direkt rivalitet än för dom simmar runt och kollar läget hos varann ibland. Men när ljuset slocknade och enbart nattljuset står på så blev det ett herrans hålligång en kort stund mellan två snäckisar. Jagade runt å hade sig. Just dom här två verkar vara särskilt intresserade att besöka varandras snäckbyggen. Himla kul krabater. Dom har blivit ännu gulare nu. Calvusarna är fortfarande lite tveksamma att ge sig iväg på några längre utflykter och håller sig gärna tätt intill klippväggen och grottor. Fast den ena har hittat ett nytt ställe att hålla till nu. Den andre har nyligen börjat våga sig ut och är lite nyfiken på det här stället. Men dom är väldigt skygga ännu. Mata lite sparsamt idag. Snäckisarna var på direkt, Calvusarna lite försiktigare, men båda snappade blixtsnabbt till sig när maten kom tillröckligt nöra. Har inte lyckats få nån bra bild på Calvusarna den hör gången.
Streamstone En av killarna har raggat upp en tjej och flirtar intensivt mellan varven. Dom har lagt vantarna på två snäckor nu och verkar fundera ut vilken som är bäst egentligen. Lite rivalitet mellan de två hanarna nu, men rätt harmlöst än så länge - mest uppvisning och spänner sig inför varann. Attans så grymt snygga dom är när dom spänner upp hela fendräkten och kaxar sig. Har försökt plåta lite med systemkameran (tålamodskrävande), men ni får hålla till godo med ännu en bild på Ocellatus plåtad med iPhone så länge, tills jag laddat in dom i datorn. Sorry om jag bombar er med så mycket gulingar. Men frugan förstår inte min entesuasm och jag måste dela med mig ;)
Streamstone Kunde inte låta bli utan var tvungen att sätta mig vid datorn och pilla med bilderna, Ja, det känns att det var väldigt länge sen sist man satt å och redigerade bilder. Förr sa det swosh! och så blev det rätt och riktigt snabbt. Behöver träna upp fotofärdigheterna också känner jag. Men ibland har man tur. Svårt att hänga med när man kör utan blixt och kortaste skärpedjupet. Fast det blir ju jäkligt snyggt när väl man prickar in skärpan. Calvusarna är svårast, för dom håller till bak i dunklet mest än så länge. Svårt att få skarpa klara kort då - blir brytningar som försämrar kvalitén ganska påtagligt ju längre bak i karet fiskarna är. Nåväl, några hyffsat bra bilder blev det i alla fall. Extra kul att fota vid tillfället (och titta) för två hannar har hållt på som bara den att kaxa sig mot varann och bråkar om och med honan. Verkar dock som honan blev lit trött och drog sig undan igen. Nu håller hon till mitt emellan hannarnas påbörjade revirområde och har börjat gräva under en sten. Hon blir förbannad på hannarna ibland. Snäckan som hannen började med har han grävt ner och börjat med den andre han plockade till sig istället. Lustiga firrar. Nästan så man tänker att dom tänker - måste göra nåt, gräva lite kanske...4886848869488704887148872488734887448875
Streamstone Skit bra bilder! Fasen de där Ocellatus fiskarna är inte dumma... inte dumma alls... Jag fullkommligt älskar dom. Störtsköna små typer, och vackra som tusan. Har väldigt mycket för sig hela tiden. Vid mörkrets inbrott, när bara nattljuset är på blir dom skogstokiga en stund och lever rövare och jagar omkring, runt hela karet ibland. Men det ser inte sådär hat-aggressivt och farligt styggt ut, inte än i alla fall. Men, hannarna kan vara rätt jobbigt på ena honan emellanåt. Fast honan är rätt bra på att hugga ifrån när hon tröttnar på uppvaktningen. Vet inte om ena honan, eller det som borde vara en hona, är som hon ska vara. Hon är extremt fäst vid sin skreva under en sten som hon gräver i och håller hov i sin egen lilla värld. Interagerar minimalt med dom andra. Hon ser ut att må prima i alla fall. En annan kul sak är att Calvusarna blir nyfikna och kommer fram när dom bråkar ibland. Dom kanske tror att det är lek och en munsbit på G.
Streamstone Jag bara undrar. L. ocellatus hannarna verkar rätt tuffa mot honorna. Ja nu har jag nyligen märkt att honorna också kan va rätt griniga mot varann också ibland, fast inte lika envist. Den där flirten som ett par hade gick över rätt snabbt och plötsligt. Nu verkar båda hannarna mest intresserade att jaga honorna. Alltså inte sådär kolla in mig va snygg å stark jag är, välj mig. Utan mest bara jagar dom. Dom tar det rätt bra men den ena ser lite stressad och bedrövad ut ibland och kan ligga långa stunder (timmar) och trycka bakom en sten. Kommer dock fram emellanåt och äter när det bjuds och ser inte helt förstörd ut utan mer pigg än bedrövad då. Det jag undrar över är om det hade funkat bra att skaffa typ två honor till. Fler som jagas men fler som kan dela på bördan. Känner ingen oro, än, men tuffa små rackare det här. Rätt kul å andra sidan att se hur hela gruppen triggas igång emellanåt när jagandet utvidgas.
DaRe Vilka snäcklekare bygger kolonier? Eller bygger alla kolonier? antar att i en koloni måste viss rangordning sättas och det kanske är det som sker. När det är satt kan det bli lugnare. gissar vilt nu bara :)
Streamstone Vilka snäcklekare bygger kolonier? Eller bygger alla kolonier? antar att i en koloni måste viss rangordning sättas och det kanske är det som sker. När det är satt kan det bli lugnare. gissar vilt nu bara :) Har ingen bra koll på det där vilka som kolonibildare, harembildare och andra varianter däremellan. Men jag tror L. Ocellatus kör haremstuket, eller? I vilket fall som hellst så tror jag också att det handlar om nån slags rangordningsuppgörelse som inte är uppgjord än, om jag tänker efter. Två av fiskarna, en hane och en hona har tex inte hittat sin plats än utan byter om flyttar runt lite. Det är väldigt intressant att följa det här samspelet i alla fall.
FrePGun Har ingen bra koll på det där vilka som kolonibildare, harembildare och andra varianter däremellan. Men jag tror L. Ocellatus kör haremstuket, eller? I vilket fall som hellst så tror jag också att det handlar om nån slags rangordningsuppgörelse som inte är uppgjord än, om jag tänker efter. Två av fiskarna, en hane och en hona har tex inte hittat sin plats än utan byter om flyttar runt lite. Det är väldigt intressant att följa det här samspelet i alla fall. Kent gav mig en genomgång av de snäcklekarna han hade inne (den dagen) och jag kan bara minnas att det var Multifasciatus samt Similis som var koloni bildande. En annan sak som kan skilja olika arter åt är att en del bor i varsin snäcka, en del bildar par och bor två i en snäcka osv. Jag är dock helt novis men detta är lite info jag hade... Har du tillräckligt med snäckor utspridda så att de finns "fristäder". Tror inte du ska ha dom i en hög med denna fisken...
riktlinjer Kent gav mig en genomgång av de snäcklekarna han hade inne (den dagen) och jag kan bara minnas att det var Multifasciatus samt Similis som var koloni bildande. En annan sak som kan skilja olika arter åt är att en del bor i varsin snäcka, en del bildar par och bor två i en snäcka osv. Jag är dock helt novis men detta är lite info jag hade... Har du tillräckligt med snäckor utspridda så att de finns "fristäder". Tror inte du ska ha dom i en hög med denna fisken... Bor i samma snäcka är väl L. Brevis Sen tror jag några fler än multisar och similisar bilder koloni, eller kanske lite mer bygdesamhällen (läs mindre norrländsk ort :)) medans just multisar bildar koloni.
johho Ocellatus tror jag också är haremvariant. Det är kul att det finns så många olika beteenden inom samma grupp (snäcklekare).
Streamstone Jag följde Kents råd. Han tyckte det räckte med en snäcka var till en början, och fördelan runtom i karet. Så snäckorna ligger inte ihop. Men hane har ju flyttat en av snäckorna så han har två som han varvar med. Gräver igen, börjar på den andre - gräver igen den, gräver upp och börjar om på den ene. Så har han hållt på lite nu. Två av snäckorna är halvintressanta för en hane, varav en lite mer som han besöker sköter om sporadiskt. En kul grej är ju att en snäcka uppenbarligen inte är nödvändig. En hona som tidigt hittade en liten springa under en sten håller sig fast vid valet, gräver och håller till där hela dagarna. Den mest jagade honan fick en dag för sig att gräva ett annat hål under en sten och det tycker ena hannen var lite spännande, som snodde det och gräver vidare där ibland. En riktigt djup liten håla. Så att bygga gångar verksr också vara ett sätt som roar dom. Eftersom dom verkar lite ombytliga med hus och hem kanske nån mer snäcka hade vart bra. Eller så får dom ännu mer beslutsångest. Kanske är det som triggar igång lite småbråk också - att alla inte riktigt hittat sitt ställe. Då jag är rätt säker på att dom är haremlekare så låter det ju inte helt fel att ha lite fler honor. Vad tror ni? Samtidigt är det helt otroligt hur mycket plats så små fiskar kan ta i akvariet. Måste ju samtidigt ha i åtanke vad mer för fisk jag kan tänkas vilja ha i akvariet, så det inte blir kulturkrock och japansk tunnelbana i karet.
johho Att ha fler snäckor är aldrig fel. Och det kan ta dem ett tag att hitta rätt ändå. Mina caudopunctatus flyttade en snäcka 70 cm innan de var nöjda med positionen :)
riktlinjer En kul grej är ju att en snäcka uppenbarligen inte är nödvändig. En hona som tidigt hittade en liten springa under en sten håller sig fast vid valet, gräver och håller till där hela dagarna. Den mest jagade honan fick en dag för sig att gräva ett annat hål under en sten och det tycker ena hannen var lite spännande, som snodde det och gräver vidare där ibland. En riktigt djup liten håla. Så att bygga gångar verksr också vara ett sätt som roar dom. Eftersom dom verkar lite ombytliga med hus och hem kanske nån mer snäcka hade vart bra. Eller så får dom ännu mer beslutsångest. Kanske är det som triggar igång lite småbråk också - att alla inte riktigt hittat sitt ställe. Då jag är rätt säker på att dom är haremlekare så låter det ju inte helt fel att ha lite fler honor. Vad tror ni? Samtidigt är det helt otroligt hur mycket plats så små fiskar kan ta i akvariet. Måste ju samtidigt ha i åtanke vad mer för fisk jag kan tänkas vilja ha i akvariet, så det inte blir kulturkrock och japansk tunnelbana i karet. Brist på snäckor kanske tvingar fram alternativa beteenden och boenden? Om alfahanen lägger beslag på 2-3 snäckor och du har 4fiskar...