Det viktiga är som sagt syresättingen. Hur många liter per timme spelar ingen roll. Snarare i så fall att det blir för mycket och då blir det en väldigt tråkig burk att titta på eftersom fiskarna står stilla och simmar mot strömmen istället för att simma runt.
När det gäller saltet så finns det lite olika åsikter om det är bra eller dåligt. Sen finns det också en del fakta ;) Kolla den här tråden:
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?66456-Salt-mot-allt-hos-sötvattenfiskar&highlight=salt (kolla Kaj.P, inlägg 4)
Jag saltar med salt för saltvattensakvarium. Jag byter ca 50% per gång och har då i 2 msk salt. Alltså inga 1 dl/100 liter. Salt för saltvattensakvarium innehåller massa mineraler bl a.
Var och en gör som de vill, det finns inga "rätt och fel". Det finns däremot en del fakta, efter att ha läst på så kan man välja att göra på det ena eller andra sättet. En annan variant är att pröva sig fram, det tar lite längre tid och kräver lite mer pyssel bara.
Anledningen till att gradvis sänka salthalten är att fiskens omsos påverkas. Fisken sväller upp pga att vatten strömmar in i cellerna vid en snabb förändring. Ska man ha koll ordentligt när man "labbar" med saltkoncetrationen så är det bästa hjälpmedlet en saltmätare. Dom kostar dock en rätt bra peng, men har man dyr fisk så kostar den inte mer än ett par fiskar. Det kan gå bra att göra en snabbare förändring men det kan också gå galet, jag brukar inte chansa.
När din burk väl är igång och det rullar på så kommer inte allt verka så komplicerat som du (kanske?) uppfattar det nu. I början är det mycket att tänka på, sen blir det rutin. Det ska vara kul att ha ett akvarium! :)