2-3tsk NLS är ungefär vad jag tillför min malawiburk, men då med ungefär dubbla mängden fisk. Antalet fiskar har ju inte direkt något att göra med nitrathalten, men är man snål med maten så kan man givetvis öka intervallen mellan vattenbytena. I detta kar har jag under ett års tid bytt 50% varannan vecka. Har mest för nyfikenhetens skull mätt nitrat och det ligger runt 50ppm innan byte och sedan ner till 25ppm osv. Det vore intressant att veta vid vilka halter som nitrat verkligen börjar innebära en fara för fiskarna. Jag betvivlar att halter under 100ppm är akut toxiskt, men det vore som sagt intressant att veta.
Jag har faktiskt några växter i detta kar också (trots malawi) och har därför börjat byta vatten oftare. Har sett en klar förbättring för växterna, eftersom algpåväxt lätt drar igång ordentligt när nitrathalterna ökar, dvs man måste inte ha växter för att få en viss förbrukning av nitrat. Men med välfyllda burkar och därmed mycket mattillförsel, är nog ändå vattenbyten den huvudsakliga faktorn för att reglera koncentrationen. I ett glest akvarium med små fiskar och mycket växter kan det säkert vara annorlunda.
Om du tittar här
http://malawicichlids.com/mw01011.htm ser du hur den kemiska beskaffenheten på Vattnet ser ut i fiskarnas naturliga miljö.
Det kan vi nog inte få våra akvarier att likna. Min erfarenhet av Malawi ciklider är dessa bäst hålls med ett vatten som har under 10 ppm (Mg/l) NO3 alltså Nitrat. Dessa fiskar är också känsliga för Ammonium/Ammoniak (NH3/NH4). Speciellt vid höga pH värden.
Mängden kväve kan ställas i direkt relation till framförallt protein i maten. Ju mer mat du stoppar i akvariet ju mer kommer kvävet att öka. Fiskarna tar till sig en del när de växer men den stora mängden kväve hamnar i vattnet.
I ett normalt akvarium får du bara bort Kvävet genom att 1. Byta vatten. 2 Via växter 3 Göra rent filtret.
Det är också möjligt att fiskarna överlever i segmentet 30 - 100 mg/l NO3 men dom trivs inte något vidare.
Den mer eller mindre accepterade uppfattningen är att alger inte kan ta till sig NO2 och NO3 utan bara NH3/NH4.
Jag misstänker dock att vissa bentiska alger kan använda det som kvävekälla. Men det har jag inte kunnat bevisa än.
Vad jag vet är att all grön biomassa kan använda NH3/NH4.
den avbrutna kvävecykeln NH3/NH4 -> NO2 -> NO3
Märk då att vikten på molekylerna ökar en del då väte byts ut mot Syre som är tyngre vid oxidering.
edit: PH buffering om det finns Ammonium i vattnet och man höjer pH kommer detta att övergå till Ammoniak. Detta är utomordentligt giftigt och leder ofta till massdöd med ett mycket snabbt förlopp. Detta kan också hända vid kraftiga vattenbyten om kranvattnet är buffrat. Så också om man tillsätter exempelvis bikarbonat och har mycket ammonium i resterande akvarievatten.