Fantastiska firrar Anders och Mille!
Va? Att vissa hanar skiftar i färg eller finns i två färgvarianter i samma population visste jag (hade inte koll på att utinta fanns i två olika som sagt) men att alla finns i två olika i samma population? Stämmer verkligen det? Jag har själv C. leptosoma "Mpulungu" och undrar då givetvis hur den andra färgvarianten ser ut i så fall för jag har bara hanar som är blå med gul stjärtfena? Eller har jag missförstått dig?
*Edit: En googling efter bilder visar och bara en färgvariant från "Mpulungu".
"There are five different geographical variants of C. leptosoma known, and each occurs in both blue- and yellow-tailed morphs. The holotype stems from the Mpulungu area. The variant at Mpulungu is characterized by a light-blue dorsal fin speckled with small black dots in the blue-tailed morph, and by a black band at the base of the blue dorsal in the yellow-tailed morph" Konings 1998, Tanganika Cichlids in their natural habitat s.150.
Jag har haft Mpulungu med blå stjärtfena, men i gruppen på 150st kom det 5-6st med blå stjärt. Jag har liknande erfarenhet av Utinta och ibland har jag funderat på om de inte varit urvalsodlade?