citat:Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
Målsättningen med Ciklidbladet är självklart att täcka alla delar av vår hobby så alla får sitt. Samtidigt måste man ändå snegla LITE på resultaten det gäller ju att göra en tidning som gör att vi får så många medelmmar som möjligt.
Men de som röstar är ju redan medlemmar, jag tror inte att de kommer att gå ur föreningen om man skulle öka dosen av artiklar på fiskar från central- och sydamerika. Det kan nog snarare vara så att ett bredare innehåll skulle göra att tidningen skulle bli ännu mer populär.
Nu är ju NCS en "ciklidförening" men ponera att man skulle ha med fler artiklar om malar, jag tror att medlemsantalet skulle öka lavinartat av en sådan breddning av innehållet, jag vet i alla fall att jag själv verkligen gillade artikeln om clarias-malen i nr 1/2003.
Jag tror att det är samma sak om man skulle ha fler artiklar om de lite mer ovanligare central- och sydamerikanska cikliderna. Även om det är väldigt trevligt att läsa en artikel om fiskarna man själv har och att se att det är fler som verkligen gillar fiskarna så läser jag själv faktiskt hellre om fiskar jag inte vet någonting om. Fiskarna jag redan har vet jag ju redan så mycket om, det blir mer som att man bara sitter och bekräftar innehållet i artikeln. "jo, det där stämmer ju in på mina fiskar också", "hmm, det där verkar skumt, så där gör inte alls mina fiskar" osv...
Några ciklider jag skulle vilja läsa om är:
I princip alla fiskätande rovcikliderna från malawisjön
Alla de otroligt vackra haplochromis-arterna.
Frontosa
Prinsessan av Burundi
Uaru
Zebra tilapia
Fjärilsciklid
Chokladciklid
Någon gäddciklid
Någon jordätare
Palettciklid
Guldsömsciklid
Citrinellumciklid
Nicaragua-ciklid
Dovii
Synspillum
Salvini
Eldbuk
Många av dessa har det säkert redan skrivits om men då jag är en ny medlem så har jag ju missat detta och ser gärna att det kommer nya fina artiklar om dessa intressanta fiskar.
Men nu är det ju så att artiklarna inte uppstår ur tomma intet så det kanske inte är så mycket ni som gör ciklidbladet kan göra åt detta, det är väl snarare så att vi medlemmar måste förstå att det finns de som vill läsa om fiskarna vi själva har, trots att de kanske inte är de allra populäraste fiskarterna.
Vi har pratat om att införa ett system där man sätter betyg på alla artiklar eller något liknande det du förespråkar. Detta skulle sannolikt skulle ge mer korrekt bild, men samtidigt så tror vi också att det i än högre grad skulle peka ut vissa artiklar som mindre populära.
Jo det är möjligt, jag tyckte bara att det var så tråkigt att artikeln om shackbrädescikliden fick ett så lågt röstresultat trots att den var så intressant.
Jag tror tyvärr att den artikeln som ligger närmast den bästa artikeln i tidningen också ligger sämst till i omröstningen som det är nu eftersom det finns en risk att väldigt många lägger sin röst på samma sätt, detta gör att den populäraste artikeln får ett jättehögt resultat medan den näst populäraste för ett otroligt lågt resultat. Jag tror att det var detta som hände med artikeln om Schackbrädescikliden.
Ja Ola har ju redan svarat för mig - jag ser bara positivt att man "lobbar", gör reklam eller vad man nu väljer att kalla det för för sina fiskar på forumet. Jaguar-cikliden har ju blivit en långlivad tråd - mer sånt.
Man gör ju så gott man kan. ;) Det har inte varit lätt att få folk att upptäcka tjusningen i jaguarcikliden men nu idag så är vi ju faktiskt ett litet gäng som i stort sett diskuterar om fiskarna varje dag. Det är verkligen jättekul. :)
Mvh Fredrik Isaksson