Ordet "brukar" var kanske fel val Göran, ibland tar man i för att få någon reaktion och då blir det lätt fel. Jag tycker det borde vara självklart att ange större justeringar.
Vad tycker du om fejket i vinnarbilden då Göran? Vore det inte kul att få se råfilen till den bilden?
Tycker mest synd om alla nya som tillkommit. Det är ju riktigt kul att så många skickar in bilder numera, men det är helt klart 2 olika divisioner på bidragen. Då är det ju riktigt bra om ni "rävar" skriver lite om hur ni fixat med bilden.
Om Pia ändrar lite och tar bort ordet Extrem till något mer passande så........*-)
r
Vad förvirrande det är med de olika alias som du använde Gra Tis / Tege = Tomas ;)
Visst är det roligt med så många tävlingsbidrag de senaste månaderna, hoppas bara inte att det är prisbordet som lockar utan att folk verkligen tycker det är roligt med foto...
En hobby i hobbyn kan det bli utav det....Så blev det i alla fall för mig, som numera fotar mest i naturen..
Visst är det som du säger olika nivåer på bilderna, men det beror ju på olika erfarenhet bland deltagarna......Alla har vi varit nybörjare någon gång..
Eftersom jag har varit med ett tag nu med ett stort antal tävlingsbidrag, så försöker jag i alla fall delge mina erfarenheter till så många som möjligt för att fler ska få ut så mycket som möjligt av sin utrustning...
Det är därför jag skapade fototråden
FOTO TIPS --- Objektiv och bildredigering mm
Ang vinnarbilden så har den en bra titel med den färggranna troffen med bra beskärning, bildpose och fin skärpa......Jag vill inte kritisera bilden så som du gör då fotografen är en god vän till mig.
Däremot kan jag säga att jag hade redigerat lite annorlunda.
Sedan kan en bild uppfattas väldigt olika beroende på skillnader på bildskärmar.
/ Göran