Och hur ser vildfångade ut?
De är svart-och-vitrandiga endast när de vårdar yngel. När de parar ut beror det lite på population - en del är tydligen kolsvarta. Mina siquia (vilket "vanliga" zebror mycket väl kan vara också) är brunaktiga med svaga ränder honorna "neonblå" fenor och koppar på sidorna. Det bruna bleknar om de inte står och visar upp sig och ser då ut så här
http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=1722 Hanarna lite åt det yngelvårdande utseendet med visst rött i stjärten. När de har parat ut får de ränder men mellan kan de gå i svagt gult till oliv. När de vårdar yngel är de som sagt svart-och-vitrandiga "utan" koppar och blått (kraftigt nedtonat) och då menar jag kolsvart och kritvit. det är tydligt att detta är en signal som säger åt alla att hålla sig borta. Min nicaraguensehane på 20 cm flyttar håller sig undan en 3cm hona med denna teckning.
Denna beskrivning är för de typiska färgerna och som sagt det finns variationer på detta men kom ihåg att nyligen fanns det bara en art, nu finns det fyra beskrivna och en obeskriven (HRP). Gamla zebror tenderar till att alltid vara en blek kopia av yngelvårdande. I akvarium tror jag att det sker urval för de som alltid har yngelvårdsfärgen påslagen (de vinner slagsmål) med resultatet att de blir bleka grådaskiga firrar. De andra färgsättningerna har ingen fördel i akvariet (De vinner inga slagsmål med dem) och försvinner.