citat:Ursprungligen skickat av INXS
Blir alla dina yngel uppatna varje gang?
Det beror på hur man ser det. I regel så brukar malarna norpa ynglena inom 2 veckor efter att de har blivit frisimmande men någon gång har ett 20-tal yngel överlevt till nästa lek. Problemet är att om ynglena lyckas överleva malarnas jakt så blir de ändå uppätna av föräldrarna då äggen från nästa kull kläcks... Trist. :(
Sebracikliderna jag hade gjorde inte alls så, de fortsatte sköta om den gamla kullen trots att dessa yngel snabbt åt upp alla deras senare yngel... Även om det var makabert att se hur ett 50-tal yngel snabbt glufsade i sig sina yngre syskon så fort de tittade fram ur äggen så gjorde detta i sin tur att de äldsta ynglena växte jättesnabbt.
Jag tror att det ar viktigt att ha ett kar som ar "cycled" for jag har observerat dalig overlevnad om man satter yngel i ett helt nytt akvarium.
Det är möjligt att det var där jag gjorde fel. Yngelkaret var alldeles nystartat då jag flyttade över ynglena, jag fyllde det iofs med vattnet från huvudkaret men filtrena var ju alldeles nya och helt utan nyttiga bakterier osv.
Jag har nog 500-1000 yngel kvar denna gang :) .
Nice! :D
Hur länge har de varit frisimmande?
Jag tror att det är bra att man väntar tills de har börjat äta av det vanliga fodret innan man flyttar ynglena, jag har även hört att ynglena kan tappa sin blivande föräldrainstinkt om man flyttar dem innan de har blivit omhändertagna av deras föräldrar ett tag. Men jag vet inte om det stämmer.
Hur som helst, man får ju inte vänta för länge heller, malarna brukar ju inte ligga på latsidan direkt när det finns yngel i karet. ;)
Vad har du för malar i karet förresten?
Dessutom ar dom speciellt aggressiva nu. Dom har bitit ihjal alla matningsfiskar och spottat ut dom utan att ata dom. Gibbin gommer sig (smart) fast dom maste ha fatt tag pa honom ett par ganger for han har ganska rivna fenor och zebran som jag satte in har fatt halva ansiktet avbitet :( .
Detta är baksidan av att ha lekande jaguarciklider i karet. :(
Det är märkligt egentligen att det är så stor skillnad på deras temperament mellan då de leker och inte leker. Det är aldrig några problem med aggressioner i mitt kar då fiskarna inte leker... men så snart de leker så börjar eländet och sista gången höll de ju på att stryka med själva pga detta, vitapricken bröt garanterat ut pga att de hela tiden attackerade den gamla och den nya synodontisen som insjuknade först.
Apprapa det med fargen pa dina overlevande jaggisar: jag har observerat det med fargen nastan varje gang jag har sett flera jaguarer i samma kar. Dom som inte ar dominanta blir valdigt morka - ibland nastan svarta. Om du flyttar en av dom morka till sitt eget kar far den ofta vanlig farg. Hur stora ar dom sista 3 nu ?
Jo det där stämemr nog, den som är mest bitsk är väldigt ljus medan de andra två är lite mörkare.
Som jag säkert har berättat tidigare så växer de EXTREMT sakta av någon anledning, de är snart ett halvår gamla och de är fortfarande bara ca 3cm... Men jag byter inte längre vatten varannan dag utan snarare en gång i veckan så jag får nog skylla mig själv att de inte har vuxit snabbare än så här.
Mvh Fredrik Isaksson