citat:Ursprungligen skickat av Motaguensis
Siden begge to er prakteksemplarer blir det nok fine yngel, hvis de klarer å passe de! Det er ikke lenge siden jeg fikk de ( 14-20 dager ), og jeg har aldri sett så fine Managuenser utenom broren til hannen og "Jumbo", men de kan jo bli enda finere siden de er så unge. Hannen er 21cm og hunnen 16.5cm og de er ikke i slekt!
Jo jaguarciklider är verkligen en av de arter som utvecklar sig mest utseendemässigt om jag själv får säga. En del fiskar blir bleka då de blir äldre eftersom deras "ungdjurs-mönster" liksom sträcks ut och suddas ut... Jaguarciklidernas utveckling är raka motsatsen, ungdjurs-mönstret är ofta väldigt sparsmakat och är ofta inte mycket att höja ögonbrynen för men fullvuxna jaguarer är ju verkligen oerhört vackra. Faktum är att jag nog aldrig har sett en stor jaguarciklid vara ful... De blir helt enkelt vackrare ju större de blir. :)
Hur som helst, fotografera gärna firrarna om du har möjlighet, det är alltid lika kul att se hur andras jaggor ser ut. När du nu dessutom säger att de är praktexemplar så sitter jag nästan som på nålar här och väntar på att få se bilder på dem. ;D
citat:Ursprungligen skickat av Motaguensis
FI: Gratulerer med det nye akvariet! Selv om du sikkert vet det, så kan jeg si med en gang utifra mine Labiatum at det er en Amphilophus citri nellum du har, og et ganske fint eksemplar også =)
Tack så jättemycket för hjälpen med identifieringen, jag har faktiskt oerhört svårt för att skilja dessa fiskar åt så det där var minst sagt välbehövd information. :)
Kolla in den här filmen om du vill se vilket temperament den här firren har. Själv har jag aldrig haft en mer ilsken fisk än just den här citrinellumen, han attackerar snabbt som blixten vid minsta intrång i reviret(akvariet) och även om många har sagt att det inte är farligt att bli biten så kan jag berätta att man verkligen är skitskraj då man ska fixa något i karet. :O
http://erland.homeip.net/%7Efredrik/akvariefilmer/citrinellum_akta_fingrarna01.mpg
Som vanligt så får jag be om ursäkt för att jag är en sådan fegis vilket syns tydligt i filmen... ;P
Newsflash!!
Nu leker jaguarerna! :D
De leker med andra ord några dagar för tidigt enligt mina anteckningar men det ser ut att bli en rejäl "äggplatta" trots detta. :)
Den här gången klarade de sig helt utan någon targetfish, detta är ett stort framsteg tycker jag. Tidigare har hanen så gott som slagit ihjäl honan just innan leken, den här gången har han iofs också bråkat litegrann men inte i närheten lika mycket som tidigare.
Mvh Fredrik Isaksson