PiaJo
Nu har jag fått hem en grupp med Hypsophrys nematopus men jag hittar inte så mycket info om dessa, har någon haft dessa som kan berätta lite mer?
Jag vet att jag har två honor av sju stycken individer och att de lekte en gång hos kompisen som hade dessa och att de är riktiga grävmaskiner för honom, han har fin sand och jag har typ sjösten så hur det blir med grävandet då vet jag inte :)
DaRe
DaRe
Kawasa
Det är en fin firre jag aldrig haft hemma, bra länkar där DaRe
7N1VHJvW_V4
PiaJo
Tack! Wiki hade jag sett med inte den andra länken :)
behöver jag "störfisk" tro, de är ju en rätt stor grupp och de jagar varandra rätt friskt :p
PiaJo
har nån lust att dela med sig av sina erfarenheter kring dessa fiskar? jag hittar nästa ingen info om folk som har haft dem ( eller så letar jag fel..) Är de svåra att få tag på, är folk inte intresserade av dem för de har en ganska "tråkig" färg eller kan det vara så att de är svåra att hålla i kar ihop med andra?
PiaJo
Hittade lite till nu, Ola hade skrivit lite om dessa för typ tio år sen :)
Ola-Svensson
Jag har haft dem under rätt långa tidsperioder. Du hittar nog mer info under gamla namnet Neetroplus nematopus. De är mycket mer nitritkänsliga (eller om det är syrgasbrist) än andra centralare vilket kan vara bra att tänka på. De är också roligare att hålla i grupp än andra centralare. Störfisk behövs ju bara om du har en liten grupp - nu stör de varandra. Det tyska namnet nicaraguaclown är ett bra namn.
PiaJo
Tack! Det var under det namnet jag sökte och fann mer svar, tänkte inte på att de hade skiftat namn :) Tror inte att det behöver en störfisk, det stör varandra tillräckligt :P Har förstått att de är ena tuffa fiskar men hoppas att det går bra, det är fullfart på dessa :)
PiaJo
Läste nånstanns att de växt/algätare, hur väl stämmer det? Det kan vara bra att kanske inte mata för mycket med artemia och så.
Ola-Svensson
De har kallats fattigmanstrofeus också vilket inte bara passar deras utseende när de vaktar yngel, utan också deras beteende i grupp. De är tuffa, men inte så elaka tycker jag. Jag har hållit mindre lekpar i sällskapsakvarium med kardinaltetror :-). På många sätt påminner de om vildformer av Amatitlania men de kör runt i grupp på ett annat sätt om jag jämför med de 20-talet Amatitlania siquia jag har nu. Zebror (Amatitlania) ska ju också vara växtätare, men det räcker nog att ha grönt i maten.
PiaJo
Ola De har kallats fattigmanstrofeus också vilket inte bara passar deras utseende när de vaktar yngel, utan också deras beteende i grupp. De är tuffa, men inte så elaka tycker jag. Jag har hållit mindre lekpar i sällskapsakvarium med kardinaltetror :-). På många sätt påminner de om vildformer av Amatitlania men de kör runt i grupp på ett annat sätt om jag jämför med de 20-talet Amatitlania siquia jag har nu. Zebror (Amatitlania) ska ju också vara växtätare, men det räcker nog att ha grönt i maten.
Tack för denna infon :) då kan jag fortsätta att ge dem hemmagjord räkmix, det är både ärtor och broccoli i den :) jag har ett mindre kar, 220 liter, till denna gruppen med mycket rötter som ger grottor och skydd så jag hoppas att det går vägen :)
Ola-Svensson
Det viktigaste rådet är att det aldrig får bli mat liggande på botten, att byta vatten ofta och ha rejäl filtrering och ytcirkulation. Jag vet inte om det är nitrit som de är känsliga för. Det skulle kunna vara nitrat.
PiaJo
Tack för dessa råden :)
Banderad
Har du inga bilder på dina firrar Pia? :)
/Jocke
PiaJo
Det kommer :) jag fick hem dem i lördags och igår fick de komma till det karet de skall vara nu och det är för disigt än för att kunna fotas i, tänkte ev. att det kan blir bilder till helgen :)
Banderad
Ser vi fram emot :) Häftig art du har fått tag på.
/Jocke
PiaJo
Ja, det är en helt ny bekantskap, skall bli kul! Anders (Ansjo) köpte dessa i Tyskland men de var inte rätt för hans kar så de fick komma till mig så fick han ta mitt andra par med Laetacarorna :)
PiaJo
Tog ett snabbfoto på dem för att kolla hur det blev och till förvåning så ser jag att de har orangeröda tänder, coolt :)
bild på deras gaddar kommer nog imorgon, få beskära kraftigt så ni inte ser övriga skiten och skitiga rutorna ;)
DaRe
Coolt!