Som kolonist odlar jag mycket grönt för direkt konsumtion sommartid. Jag läste någonstans att 100 m2 odlat mark kan täcka ett års behov av grönt mm. under ett år för en person. Om växtval är det rätta, snabbväxande och lagringsbara. Man får motion också. Ingen diesel där.
Att äta egenodlad fisk från akvariet är ingen lockande tanke.
Men om vi avstår från det som förpestar miljön mest har vi förhoppningsvis chansen att fiska ute.
Ta en cykel till jobbet, köp närproducerat, en burhöna på balkongen för äggen? ;-)
Var medveten.
Jag har också haft koloni och slogs då av två saker, A. hur enormt mycket arbete jag la ner på nästan ingen utdelning alls och B. hur de flesta andra kolonister, som alla tyckte de var miljövänliga som odlade själva, i själva verket var precis tvärt om, miljöovänliga.
För att kunna odla enkelt tog de bilen till plantshopen och köpte jordsäckar (= avgaser+fosil torv som kommer att avgå som Co2 under de närmaste åren), till byggmarknaden och köpte pallkragar till odlingsbäddar (=avgaser+virke och järn som ligger och ruttnar och rostar till marginell nytta + ev giftigt impregneringsmedel). Allt detta för en i förhållande till insatserna mycket lite skörd. Nu bodde dessa kolonister inom gångavstånd men det vanliga är annars att man tar bilen för varje besök på kolonin (vilket helt tar bort all miljönytta redan första resan).
Som sagt, mer miljövänligt då att köpa sina grönsaker i grönsaksdisken.
Sen vill jag inte alls döma ut kolonister som miljöbovar eller tracka ner på odling som hobby. Tvärt om, det är ju jättetrevligt. Min poäng är bara att miljönyttan oftast är negativ tvärt emot vad de som odlar tror.
Köper faktiskt bara att ta cykeln till jobbet av dina tips, närodlat ser jag inte som något i sig fördelaktig (se mitt tidigare inlägg), Höna på balkongen är djurplågeri (men jag antar att det var ett skämt:)).
mvh
Olof