Riktigt snygga diskus!!! Gillar citrontetrorna också ;) ... Ta inte bort roten låt de ha någonstans att dra sig tillbaka till .. Kör med någon växt som täcker liten dela av ytan så ska de nog våga sig fram lite mer... Av egen erfarenhet så känner jag att diskus kan vara riktigt petiga med att äta osv ibland... Lycka till med dina :D ... vad är måtten på karet?
Tackar... grymt fina! Citrontetrorna stimmar väldigt bra får jag säga :D.
Sist jag hade VF Discus hade jag en rot som var 204cm lång och väldigt grenig.
Dom hade ingen möjlighet att ta "skydd" utan var alltid framme och visade aldrig skygghet.
Som mest hade jag 26st VF på samma gång :P.
Maten är inga problem... både dagens och mina gamla har ätit sen dag 1.
Problemet just nu är att det är 3 lekpar utav Guianacara och dom är bra på hugget och skyddar sina revir ständigt.
Visst, karet är ett 720 (200x60x60) men dom breder ut sig :D.
Förra gången jag hade VF Discus så fanns det ingen form av jordätare i karet utan det var dom hade karet för sig själva ihop med 1 par flaggciklider.
Ska inte vara nere å röra i karet alltför mycket men steg 1 är att placera en annan rot där som dom inte kan gömma sig under eller bakom.
Växter finns som dämpar bitvis i karet och det är tanken att dom ska placera sig där när dom inte vill sola :).
Ger man dom möjlighet att gömma sig så ställer dom sig där garanterat och blir på så sätt skygga... min erfarenhet i alla fall.