Okey då får du ursäka mig! Men är helt grön på Altum, men finns det inga altum gener i några skalarer? Dvs att dom korsat eller att en altum tänt till för en av våra många odlade skalarer.
Jag har skalarer, Inga dyra exemplar. Vanliga odlade ifrån AT, Grå och orange. Tycker dem är väldigt fina endå =)
Jag tror inte att det är så lätt att bevisa att altum har korsats med vanliga skalarer, men det finns dom som påstår att det är möjligt. Det är nog möjligt.
För några år sedan trodde jag att mina "Blue Honey" var en sådan produkt av Altum och vanlig skalar, men nu så tror jag att det är en egen art eller en variant av Pterophyllum sp 1 enligt Heiko Bleher.
Han skriver om denna art :
Pterophyllum sp 1 from Rio Nanay in Peru. The reddish brown spots on the flank are typical. This species is also erroneously known as the "Peruvian Altum" because of its mouth form and body height.
Det finns nog minst 6 ytterligare arter enligt Heiko Bleher.
Visst skalarer är väldigt fina fiskar! Jag gillar inte alla framodlade färgvarianter och absolut inte slöjvarianter. Jag har en framodlad färgvariant jag gillar och ska odla på och det är den sk. blå skalaren.