Koldioxidbrist är inget problem, har i CO2 kontinuerligt i akvariet och de 2 olika lysrören är några månader gamla med reflektorer samt att fiskarna matas sparsamt.
Grundorsaken verkar ha varit att det fanns penselalger på växterna som följde med akvariet som bara var några månader gammalt.
Jag har frågat akvarister som hållt på hela livet med akvarier hur man skall få bort penselalgerna, jag har följt alla deras råd. Jag har läst både på svensk och utländsk web om algförebyggande.
En av råden var att öka CO2 men algerna växte ännu mer då.
Inget hjälpte.......
citat:Det finns vissa algtyper som trivs toppenbra i
de mest välskötta akvarier, t.ex. penselalger.
Efter att ha läst detta på en web sida och kontaktat akvarieaffären som hade denna information kom funderingar på att bekämpa algerna kemiskt....
Hittade info på en websida med noggran redogörelse för rödalger och dess livsbetingelser samt att de trivs i CO2, alltså tvärtemot de råd jag fått av expertakvarister. Men där omtalades en kemisk nödlösningen och vilka fiskar och växter som var känsliga respektive okänsliga för det medlet, och en vän som är kemist blandade ihop enligt angiven formel.
För säkerhetsskull flyttade jag alla fiskar till ett annat akvarium och hällde i medlet och lät det verka 10 dagar, bytte 70% av vattnet och flyttade tillbaks fiskarna.
En vecka har gått efter behandling och växterna och cikliderna verkar trivas bättre än nånsin.
Det är bara vettenpesten som vart lite dassig, men det stod att den växten kunde reagera negativt av medlet, så allt verkade stämma som experten på rödalger informerade om.
Underbart att för en gångs skull ha ett fint akvarium.
INTE ETT SPÅR AV PENSELALGER.....
/Ingemar