Aha? Men borde det inte alltid, oavsett fördelning, löna sig att visa upp sig och på så sätt locka till sig bästa partnern?
Var det inte det jag skrev? :I Konkurrensen ÖKAR inom det vanligare könet och MINSKAR inom det ovanliga - det betyder inte att konkurrensen försvinner förrän någon är ensam i sitt kön
DaRe
Hos de flest (tror jag) arter är det väl vanligare att hanen visar upp sig och honan väljer? Har det med könsfördelning att göra?
Det har med stor sannolikhet framförallt med den operationella könskvoten att göra dvs. antal fortplantningstillgängliga honor/antalet fortplantningstillgängliga hanar vid en given tidpunkt. Hanar har oftast en högre potentiell reproduktionstakt vilket gör att den operationella könskvoten blir hanskev vilket gör att parningssystemet karraktäriseras av honval och han-hankonkurrens. Detta betyder inte att det helt saknas konkurrens mellan honorna utan att konkurrensen mellan hanarna är större. Det betyder inte heller att hanarna inte väljer åtminstone lite och ibland utan att honval är starkare.
Notera här hur monogama arter som skalar skiljer sig. Så länge de håller sig till sin partner blir konkurrensen densamma inom könen. Honorna konkurrerar om och väljer den bästa hanen och hanarna konkurrerar om och väljer den bästa honan.
(Jag sitter förövrigt just nu och rättar en tenta om detta)