Alltså ska försöka att inte låta grinig i detta inlägg, ta det inte som nått påhopp eller så. :)
Alla vill ha LED till sina kar nu för det är ju det "senaste" och inne prylen alla vill ha. Folk springer och köper allt som heter LED och kör över sina kar och är grymt nöjda när de har LED belysning... Folk får däremot nästan skäll när man har lysrör som inte är anpassade för akvariebruk medan samma personer ger beröm för LED slingan från IKEA.
Det jag vill komma fram till är att folk lägger gärna 500-1000kr på 2 st akvarielysrör som måste bytas 1-2 gånger per år men skulle aldrig falla dem in att lägga 3000kr på en styrbar ledramp som har rätt våglängder och håller i kanske 10år.
Nu tycker jag det är kul att folk bygger eget och testar, tycker själv det är roligt så sluta inte med det för all del. Sedan just till Tanganyika kar är rätt ljus inte lika viktigt eftersom det oftast bara är fiskar man vill belysa.
Jag skulle nog fortsätta rekommendera Maxspects Razor LED ramp med tanke på priset och styrbarheten så är det nog det prisvärdaste man kan få tag i.
Den har 6 olika tillfällen där du kan ställa tid och ljusintensitet på 2 kanaler så den dimma upp och ner under dagen precis som man själv vill att det ska vara och med de 2 kanalerna kan du ändra färgen på ljuset också. Att rampen sedan är snygg är ju ingen nackdel.
Har själv en 60W ramp till mitt nano kar som jag är nöjd med.
Finns att köpa 8000k varianten hos tex Drakfisken.se så får man den från Sverige och slipper tull och Moms och kan lättare reklamera vid strul.
Vill man köpa den i butik vet jag att tex Akvarielagret även har dessa ramper, Hänger en över deras "damm" mitt i butiken om man är nyfiken.
Lite info om rampen och uppbyggnaden av deras LED kluster och våglängder finns här.
http://maxspect.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=20&Itemid=21&lang=en