L. Ocellatus är jvlgt kaxiga och kan faktiskt vara rent av psykotiskt stygga - inklusive varandra. Inga problem att hävda sig och ger sig utan vidare på vad och vem som helst utan att tveka. Små huliganer är en ganska bra beskrivning. Det jag menar är att 10st kan bli en plåga för övriga invånare. Även om både mina Hästnosar och Calvusar inte direkt har några problem att hävda sig mot mina 2+2 Ocellatus så är deras närvaro märkbart störig. Annars är det både en grymt snygg, rolig och aktiv liten rackare. Dom är definitivt parbildande och varken koloni eller haremlekare. Mina två par hatar varandra och har haft många brutala slagsmål. Tror främst Kilesan kan få problem med så många Ocellatus. Vet inte hur stora revirområden Ocellatus normalt brukar ta i anspråk, men min ena hane har troligent storhetsvansinne och ser i princip halva nedre regionerna av akvariet som sitt (240 liters Juwel Rio). Han anfaller till och med mina växter ibland om dom rör sig provocerande - en förkrympt vithaj :)
Hästnosar vet jag att man bör ha en större grupp av, men själv utmanar jag ödet och har bara ett par. Hört många historier om hannar som fått frispel och "slagit" ihjäl sin hona. Än så länge håller mitt par tight ihop och jag har nog aldrig haft en fisk där båda så tydligt verkligen ser nykära ut (ur ett förmänskligande perspektiv). Dessutom har jag aldrig sett en hanne som är så enormt varsam och snäll mot sin hona som min hästnoshane. Klart charmigaste fisken jag någonsin ägt.
L. ocellatus är visst haremlekare, en hane tar ett stort revir, i det reviret har han ett antal honor som i sin tur har mindre enskilda revir inom hanens revir. Att dina honor inte tolererar varandra är alltså inget konstigt, inte heller något tecken på att de skulle vara parbildande. Däremot håller jag med om att 10st kanske är i överkant.
*Edit: Jag var tvungen att kolla upp om din hane hade storhetsvansinne Streamstone ;). I Tanganyika cichlids in their natural habitat av Ad Konings 1998 står det "Several females may settle in the male's territory, but, as females can be aggressive among themselves, their shells must be well-spaced."
Sen står det att det normala avståndet mellan honor är 80 - 100cm, hur stort hanens revir är står tyvärr inte men det bör ju vara lite större än så.
Din sista setup tycker jag ser riktigt bra ut Museo12, det kommer att bli ett riktigt intressant akvarium. X. kilesa vågar jag inte uttala mig om för den har jag bara haft under en kort tid. De måste verkligen vara boss på botten för att komma till sin rätt. Du får säkert bättre svar av någon (Mille? :)) som har koll på det.