Henkedeh skrev:
citat:Det är juh helt rätt!Men då ska man väll inte förvärra det genom att ha för lite honor på varje hanne eller ha överbefolkade akvarium och enligt mig iaf inte tvångspotta honorna.
Först så ska vi väl vara ärliga och säga att det är många som kanske ha en hane eller två på t ex 3-4 honor. Att sedan hanen väljer en eller två specifika honor som han leker med oftare är ju inget vi kan styra. Hur många Malawiakvarium har en uppsättning typ troffe stilen med 2 hanar på 10-15 honor?
Man förvärrar ingenting genom att låta honan få hjälp med spottningen ibland. Märk väl att det är inget jag har förordat varje gång de får yngel utan vid tillfällen då jag tycker honan ser sliten ut.
Odilou skrev:
citat:Det räcker gott med ett 20-30 litersakvarium, dessa får man för en spottstyver (inte sällan hittar man sådana på loppmarknader och second hand-lager) eller limmar enkelt själv. Skaffa ett par stycken så behöver du inte oroa dig på ett tag. Detta rekommenderar jag även dig, Stefan. Inte för att jag skulle se att den enskilda fisken far särskilt illa, utan för att man vid odling där ynglen säljs vidare alltid ska försöka toppa kvaliteten på kullarna. Och i begreppet kvalitet ingår förutom fysik naturligtvis också oförstörda instinkter och beteende.
För mig handlar det inte om att toppa någon kvalitet på kullarna utan mer med hänsyn för fiskens kondition. Hur lätt är det för en svag hona att få sjukdomar i ett kar som är på 20-30L där vattenkvaliteten kanske inte är den bästa ibland? Det gäller att man håller goda värden i ett sådant litet kar. Ärligt sagt så har jag inte testat detta så kanske kommer jag att göra det, men det säger inte att jag slutar med den metod som jag känner känns säkrast för mina fiskar. Som jag sagt tidigare så låter jag mina honor släppa yngel i mitt stora akvarium också så de tappar inte sina instinkter och beteenden. Jag är tveksam till att ynglen som de släpper via tömning tappar instinkter och beteenden också. Det finns inte mycket fakta genom detta argument och så länge som ingen kan motbevisa mig så kvarstår min uppfattning om detta ämne.
Man kan tycka olika om dessa ting och inget är väl egentligen fel.
Som det ser ut nu på denna tråd så verkar det som om det bara vore jag som tömmer honorna på yngel, men det är en felaktig bild då detta ämne varit uppe för diskussion förr och då var vi betydligt fler.