citat:Min vinnare är Tanganyika och då Tropheus i synnerhet.
Ursäkta min åsikt här när jag säger att det är ett egendomligt val att välja Tropheus som den mest intressanta Tanganyikan pga beteendemönster. Jag har haft Tropheus och deras beteende att flytta sig i grupp och äta på alger var roligt att se tillsammans med den dominanta hanens beteende i lek. Annars tyckte jag inte att Tropheus hade speciellt beteende som skulle göra den som mest intressant i Tanganyika-släktet. Tropheus är också en ibland känslig art genom harmonins vara eller icke vara i gruppen och sjukdomar såsom bukvattensot.
Jag hade under en tid även Neolamprologus Brichardi (Prinsessan av Burundi) och de har en underbar yngelvård tillsammans med ett kraftfullt revirbeteende. Denna art tycker jag hade ett mer spännande beteende än t ex Tropheus. De är också väldigt vackra fiskar. Dock så blev deras yngelvård till slut en belastning i mitt 222liters akvarium och dom regerade totalt. Detta är "Prinsessans" baksida.
Jag gillar Tropheus väldigt mycket, men det är nog mer det säregna utseendet som gör mig mer intresserad än just deras beteende.
Utav dessa två arter så skulle jag välja Tropheus, men inte genom deras beteende...
Det vore roligt att se hur andra värderar beteende hos t ex Tanganyika resp Malawi arter.
Jag håller med om att Tanganyika är intressantast...men Malawi är något vackrare i sina färger.