Om inte åt helvete så kan man väl inte säga att det direkt gått som det ska. Av den omgången diagrammayngel tror jag inte något överlevde, inte de som troffehonan spottade några dagar senare.
Så för att ordna lite mer yngelvänlig omgivning skaffades ett gäng anubisväxter. Helt lätt att plantera sådana är det inte, petrosarna är väldigt inredningstrendiga och om någonting är lite fel så åtgärdar de problemet. Att lägga en knytnävstor sten ovanpå en anubia är inte heller någon garanti, det kan bli stenflyttning eller bara slita sönder växten helt och hållet direkt.
Men nu har växterna suttit på sina platser i nästan 3 veckor ! och inte helt och hållet slitits i bitar. Jag hoppas att de delar som är mellan stenar etc ska överleva och bilda lite lugnare områden, även rötterna ger bra gömställe för mindre fiskar och yngel. Kan även se en nyfiken Diagramma alfa och en av de nya hästnosarna på bild1.
2-3 macrognatus och 3-4 troffar har håvats ur akvariet. Jag har inte sett hur bråken börjat utom med en troffe som fick alfatroffens ilska över sig, men varje gång så har hela diagrammagänget slitit sönder kadavret. Fick se en troffe som for illa, skulle hämta håven för att låta den vila upp sig. När jag kom tillbaka med håven slet diagrammagänget bort gälar och underkäke ifrån fisken. Pirayor kan inte vara så blodtörstiga ens.
På bild 2 har jag fått med alla arter utom macrognatus. Alfadiagramma, tuggande diagrammahona, lite småtroffar och en hästnos.
En av de roligare nyheterna är att efter lite växter i akvariet så har det spottats ett gäng troffar, och några stycken lever i alla fall nu några veckor senare. Bild 3 en liten rackare i stenröse med troffe och yellow moshi i förgrunden.
Nu efter några veckor vågar hästnosarna visa sig, är även framme och hoppas det blir lite matrester som faller ner efter pettrosarna och diagrammorna är färdiga, och troffarna inte är för hungriga... bild 4
En av de trevligare grejorna är väl att den sista diagramman som hittades vid köpet visade sig vara en hona, så det var efter övermodet 3+2. Här bild 5 på båda honorna tuggandes på en gång. Den ena honan blev så hungrig vid matning för en dryg vecka sedan att hon spottade ut det sista ? ynglet och försökte äta, ynglet tog snabbt fart ner i ett röse och gömde sig.
Nu äter honan rejält varje gång det bjuds på mat, och ynglet bajsar så det hittar väl mat också och har dessutom överlevt ett tag.
Får konstatera att diagrammahonorna är tuffa, de håller hanarna på avstånd när de tuggar. Men det blev lite dråpligt när tuggande honor har en fight med varandra, blev bara att putta på varandra då ingen ville öppna munnen och släppa ut ynglen.
Borde vara dags för den andra honan att spotta vilken dag som helst nu, får hoppas att 2-3 yngel kanske överlever.
En hungrig macrognatus på bild 6, vilken gångjärnskäft!
Har varit lite lek på macrognatusen också, en hane har helt färgat om i gult och grönt.