Pilen Hallå där! Mina Tropheus.sp.Pempa är ca 7-8 cm men leker kraftigt redan. Detta är ju förstås kul. jag är dock orolig för en av honorna som inte spottat ut sina yngel. Hon har gått ca 5 veckor. Jag har prövat att få ut dem men hon är så liten och smal och jag har för stora händer. Så jag gav upp efter ett tag. Sist jag tömde en Ikola så släppte hon alla yngel i håven då jag guppat lite upp och ner. Pemban är en mer nervös och orolig grupp. Nu till min fråga! Är det skadligt att låta fisken spotta i akvariet? De måste väl släppa ynglen efter ett tag? (Jag har gjort ett litet stenröse med småsten i akvariet för yngel, och nej jag har inget extra akvarium till henne)
Bosse-G peta upp munnen med en tandpetare. Hon kommer säkert att spotta till slut mn ynglen kan vara döda
Per-B Låt henne spotta i akvariet, det är inte ett dugg skadligt utan "naturligt". Lyckas du inte dra upp några yngel denna gång så anpassa inredningen bättre med mer växter, små stenrösen etc. Lycka till!
Pilen Tack för tipsen! En av de tre som tuggade har släppt. Så det måste ju logiskt sett vara den som lekte först.(vårt att se skillnad på dem) Så nu är det två kvar, en som har tuggat ca 2 veckor och en andra ca 4. Från och med idag kommer jag att skriva upp exakt datum i telefonen för att veta exakt tid. Vi får se hur det slutar. Inga yngel syns karet. de är unga så jag gissar att de behöver erfarenhet ;)
Johan-F Två fiskar från olika akvarium 52742 52743 Fina bilder:D på fin fisk. Pemban ser riktigt bra ut. Med anledning av yngelvård så brukar det dyka upp några enstaka yngel efter ett par lekar. Allt efter som så överlever fler och fler yngel.
Pilen Tack för det Johan! Jag lyckades tillslut få ut 4 stycken pigga Pemba yngel. De simmar nu i ett litet yngelkar. Tack för tipset med tandpetaren. Det funkade. mvh David
Stephan-E Jag brukar låta honan gå i yngelkassen från dag 20. Honan går några dagar innan hon släpper ut ynglena och det fungerar kanonbra. Brukar mata försiktigt dagligen så honan och ynglen slipper svälta.
Bo-Parsson Hejsan! Jag hade tänkt göra ett försök med NLS. Hur får jag smidigast tag på det? Bor i Malmö.
ICC Bo PäHejsan! Jag hade tänkt göra ett försök med NLS. Hur får jag smidigast tag på det? Bor i Malmö. http://www.nlsfishfood.se/dealers.html
ICC Håkanstorps zoo har ju öppet i fysisk butik enligt hemsidan Tisdagar: 16-19, Fredagar: 16-19, Lördagar: 11-15. Själv köpte jag på Ojzoo för bara 2 veckor sedan. Jag ringde nummret som stod på hemsidan och de svara direkt. Var bara att åka dit och handla efter att vi bestämde tidpunkt.
Bo-Parsson Håkanstorps zoo har ju öppet i fysisk butik enligt hemsidan Tisdagar: 16-19, Fredagar: 16-19, Lördagar: 11-15. Själv köpte jag på Ojzoo för bara 2 veckor sedan. Jag ringde nummret som stod på hemsidan och de svara direkt. Var bara att åka dit och handla efter att vi bestämde tidpunkt. Håkanstorp har slutat saluföra nls. Fick tag på från avarieleasing i Stockholm. Har ni några tips hur jag skall introducera det för troffarna? Använder för närvarande flingfoder.:D
riktlinjer Bo PäHåkanstorp har slutat saluföra nls. Fick tag på från avarieleasing i Stockholm. Har ni några tips hur jag skall introducera det för troffarna? Använder för närvarande flingfoder.:D Prova att ge lite nytt foder när det är matdags, troffar brukar vara hungriga... Sedan kan du ge resten av 'portionen' med gamla maten. Ge tillskott av nya fodret var 3e dag och sedan varannan dag och ge tex nls en dag och gamla fodret en dag.
Bo-Parsson Prova att ge lite nytt foder när det är matdags, troffar brukar vara hungriga... Sedan kan du ge resten av 'portionen' med gamla maten. Ge tillskott av nya fodret var 3e dag och sedan varannan dag och ge tex nls en dag och gamla fodret en dag. Tack!