Jag har inte mätt PH eftersom jag precis fyllt på vattnet.
Eheim professional 3, 600 är beställt och kommer förmodligen i nästa vecka. Tänkte köra med båda två.
Det är nästintill omöjligt att gå förbi eller röra sig nära akvariet. Fiskarna följer en och de skriker "får vi ingen maaaaat?" och tittar med stora ciklidögon på en. Jag har plockat ut 16 st och kört iväg dem till zoobutiken i Lomma. Bättre det än att alla dör hehe.
Jag såg en fisk som strök sig mot botten ett par gånger? Är det något symtom på något eller gör de så här? Tror det var en blå delfin eller kanske en copadishromis brorgleui ungfisk. (Tycker de ser så lika ut innan pucklen vuxit ut på delfinen.)
Kan ni inte döpa alla cikliderna till namn som man kan uttala och stava till? Röd zebra tex? Kåppadiss kanske? ;)
Men dåså, då har du koll på filterbiten. Det är nog bara att de kliar sig. Det gör ju även fiskar då och då. Om de gör det alldeles för ofta kan det vara någon parasit. Då kan lite mer salt vara bra i förebyggande syfte. PH-värdet ligger säkert bra. Är inte så kinkigt om det är odlade fiskar. Ska väl helst inte krypa under 7 om det är Malawi. Men sen är ett högre ph bra då det underlättar nitrifikationsbakteriernas tillväxt, om jag är rätt informerad.
Namn och namnbyten när arter hänförs till andra släkten osv får vi leva med så visst vore det bra med försvenskade namn på alla så vi vet vilka vi pratar om. Du får skapa en egen lista, skicka till patentverket eller nåt;)