diskus Jag ska göra ett försök att fota, om inte annat blir tråden lite roligare. Pemban är som du skriver Mikael grymt vacker. Jag skrev en artikel i CB 2/2001 om dessa. Det var sist jag hade troffar. Anledningen till min fråga är att röd rengbågen som är gul på kroppen och Ikolan färgmässigt blir lite som sockerkaka med korv och kola i (Magnus och Brasse). Dvs de tar ut varandra färgmässigt varför jag tänkte fokusera på en sort. Kirizan lockar just genom färgskillnaden mellan hane och hona, men banden är ju lite mindre jmf med Ikolan. Så antingen kompletterar jag min Ikola grupp eller letar upp en bra stam av Kirizan.
Johan-F Skulle vara kul om du hittade en bra stam av Kirizan. Det var länge sedan jag såg några med breda raka band.........;)
johho Jag har ju haft Ikola och valde dem på grund av att jag gillade det bredare bandet och att hela gruppen på 20 djur hade ett bra markerat gult band.
maltandis Jag tycker att båda har sin charm, intensiteten i det gula är vassare på Kirizan, men som du skriver så är ju banden mycket bredare på Ikolan.
diskus 200 x 80 x 70 Röd Rengbåge och Ikola knappt 1 år gamla Då kör jag in bilder för att liva upp tråden även om jag inte kan fota
diskus samt lite gruppbilder... ..som visar att båda färgar på ganska bra men att det är lite för lite kontrast mellan varianterna, sockerkaka med korv och kola liksom
Mikael-W Inte så tokig kombination faktiskt. De är ju inte samma art, så förhoppningsvis blir det inga korsningar. Snyggt akvarium också.:)
Bosse-G Då kör jag in bilder för att liva upp tråden även om jag inte kan fota Bara hoppas att man kan fota lika dåligt om du gör
diskus Tackar, än så länge finns inga tendenser utan det är nästan som om de struntar i varandra helt och fullt, men det är klart när en Ikola leker med en hona så flyttar ju hanen på alla som kommer för nära. Rengbågarna har börjat 'provleka', men inte heller här har jag någon gång sett att en hane intresserar sig för den andra arten. Återstår att se om detta ändrar sig när de blir fullvuxna. Meeeeen jag klurar som sagt på att gå på en art, för att få mer enhetligt gruppintryck....
Doktor-T Jag hade inte varit oroad över korsningar mellan Ikola och Regnbåge. Sålänge det finns honor av båda arter så är det i mitt tycke grönt.