mrgreed
Med digitalkameran?
Jag har försökt ta ett antal bilder men dem blir ärligt talat inget vidare...är det någon som har något tips så är jag tacksam:-)
Mvh
Danne
fredrikr
På min digitalkamera (en Canon Digital IXUS) finns det ett manuellt fotograferingsläge. Väljer man det kan man bl a ställa in filmkänslighet - 50, 100, 200 eller 400 ISO. Att ställa upp känsligheten gjorde underverk för mina bilder, eftersom det då blir kortare exponeringstid. Jag ställde även en pall framför akvariet och lade en trave böcker på för att ha som stöd. Då kan jag ha kameran beredd under lång tid utan att bli trött i armarna, och jag slipper oskärpa pga att jag skakar.
Det går fortfarande åt många bilder för att få en bra, men det gör ju inte så mycket med digitalkamera.
/Fredrik
mrgreed
Tack för tipsen...jag kanske ska ge ett exempel på vad jag menar.
Jag tycker inte jag får fram fiskens färger.Kolla på länken så förstår ni..det är en Cichlasoma Festae på bilden.
http://hem.passagen.se/greedhomepage/festae2.jpg
fredrikr
Kan inte se bilden. Många webbhosts, däribland kanske Passagen,
tillåter inte att man länkar utifrån direkt till bilder på siten -
länkar får bara vara till HTML-sidor.
/Fredrik
mrgreed
Hmm vad konstigt??
Om du knackar in länken manuellt så funkar det visst mycket märkligt(passagen)
Mvh
Danne
FI
Jag skulle tro att det är blixten som förstör det hela... I mitt fall så slukar den inbyggda blixten upp precis all akvariebelysning och ersätter sedan dessa "akvarieanpassade" färger med ett liknande ljus som man får med "vanliga" lysrör. Detta gör att färgerna blir väldigt gula och att de härliga färgerna man får från t.ex ett Power-Glo eller Aqua-Glo är som bortblåsta...
Sedan jag lade märke till detta så har jag alltid kört utan blixt även om det är betydligt svårare att få skarpa bilder på detta sätt.
Mvh Fredrik Isaksson
fredrikr
Ja, det stämmer visst. De kollar vilken som är den refererande sidan, om det finns någon. Om det finns en, och den ligger någon annanstans än på Passagen, så får man inte se bilden. Det är ju till för att förhindra att de används som lagringsutrymme utan att åskådarna får se "passagen.se" i adressen, samt ev reklam.
Ja, blixten är nog boven. Med de enkla blixtmöjligheter som brukar finnas på digitalkameror är det troligen bäst att skippa blixt helt. Det är där den högre känsligheten kommer in i bilden.
/F
mrgreed
Ja jag får helt enkelt prova att skippa blixten då,men finns det ingen risk att bilderna blir för mörka?
Antar att det bara är att prova sig fram...
Mvh
Danne
FI
citat:Ursprungligen skickat av mrgreed
Ja jag får helt enkelt prova att skippa blixten då,men finns det ingen risk att bilderna blir för mörka?
Jo tyvärr... Men precis som fredrikr beskrev så kan man få helt okej bilder om man ställer om kameran till t.ex ISO 400. Det blir iofs ganska gryniga bilder med ISO 400 men ska man bara använda bilderna på nätet så måste man ju ändå sänka upplösningen och då brukar den värsta grynigheten förvinna.
Här är ett exempel på en bild som är tagen med ISO 400 utan blixt.
http://hem.bredband.net/freisa/akvariesidan/bilder/citrinellum004.jpg
Mvh Fredrik Isaksson
fredrikr
Den största risken är inte att de blir för mörka, snarare att de blir oskarpa. Det är därför du ska ha någon form av stöd.
Du kan också prova med att välja underexponering i kameran för att sedan kompensera detta i ett bildbehandlingsprogram. Det blir inte lika bra bildkvalitet som en korrekt exponering från början, men man får en skarpare bild.
/Fredrik
mrgreed
Ok finns lite alternativ alltså,får testa det ni har föreslagit.
Tack för tipsen:-)
Mvh
Danne
Kjell-Fohrman
Tipset:
Det var en väldigt bra artikel om fiskfotografering alldeles nyligen i Ciklidbladet.
Ciklidhälsningar
Kjell
Johan
fredrik . kommer jag i håg fel eller hade du en sony kamera? täntke kolla iså fall med dig vilka inställnignar du har på den
/johan
FI
citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren
fredrik . kommer jag i håg fel eller hade du en sony kamera? täntke kolla iså fall med dig vilka inställnignar du har på den
Vilken Fredrik är det du frågar? ;)
Jag har en sony-kamera, en Sony DSC-P50, men jag vet inte om den är så avancerad att inställningarna spelar någon roll. Det enda jag ser till att ha inställt är ISO 400 och "outdoor" på white balance. I övrigt så är allt inställt som standard.
Mvh Fredrik Isaksson
Johan
då har vi samma . tänkte jag skulle se vad din var inställd på. ser att du har out door. där jag jag auto tror jag . kanske skulle testa byta.
/Johan
FI
citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren
då har vi samma . tänkte jag skulle se vad din var inställd på. ser att du har out door. där jag jag auto tror jag . kanske skulle testa byta.
Aha, det finns fler som har kommit över den här lilla smidiga kameran. :) Även om jag tycker att den är lite för bantad när det gäller inställningar så tycker jag ändå att den är helt okej, makroläget med en närgräns på 3cm kan man i alla fall inte klaga på. ;)
Hur som helst, inställningen "outdoor" är superviktig, akvariebilderna brukar bli helt blåa om man har den på "auto" eller "indoor". Jag brukar även korrigera färgbalansen och kontrasten en aning efteråt, en annan grej jag precis har kommit på är att dra upp skärpan på originalbilden och sedan minska upplösningen till hälften, detta gör att skärpan blir bättre utan att grynigheten blir irriterande.
Här är några rykande färska bilder som är tagna med "outdoor", ISO400, macro, utan blixt samt med skärpe-förändringen jag dillade om...
http://hem.bredband.net/freisa/akvariesidan/bilder/managuense78.jpg
http://hem.bredband.net/freisa/akvariesidan/bilder/senegalus20.jpg
http://hem.bredband.net/freisa/akvariesidan/bilder/fasciatum05.jpg
De två bilderna nedan är tagna med ISO200 men är då justerade en hel del i efterhand för att få dem mindre mörka.
http://hem.bredband.net/freisa/akvariesidan/bilder/fasciatum09.jpg
http://hem.bredband.net/freisa/akvariesidan/bilder/fasciatum10.jpg
Mch Fredrik Isaksson
Kjell-Fohrman
Tipset:
I nr 1-2003 av Ciklidbaldet var det en lång och mycket bra artikel om akvariefotografering.
Ciklidhälsningar
Kjell
Johan
fredrik
jag har följande inställningar
+2,0 på EV
focus auto
white bal auto ( kommer nu bli outdoor)
spotmetar on .lättare att foto tycker jag då
iso brukar jag ha på auto. vad rekar du?
image size 1024*768
p,quality fine
mode normal
flash level.- low för jag tar sällan med blixt när fotar fiskar
p.effect off
sharpness +1
vad menar du med macro. vad är det? har inte ritigt koll på macro grejen
så är min kamera inställd. ha gärna synpunkter på hur du tycker vore bättre, det som jag tycker är svårast är att få skärpan på bilderna. hur gör du ?
/johan
Johan
denna tog jag igår . fast inte med out door utan auto. o jag använde autofocus. fisken stod stilla men ändå blir det focus på gruset runt om . kolla bilden o kom gärna med tips
http://www.zoonen.com/res/user/53385/galleri/90298/DSC00012_orig_SE.jpg
fredrikr
Alternativ a: Fisken är närmare än vad kameran kan fokusera på. Om närgränsen nu verkligen är 3cm borde det inte vara något problem.
Alternativ b: Kameran har något slags "intelligent autofokus" som försöker fokusera på en massa olika punkter och sedan gissar vilken punkt som är den rätta. Stäng av den funktionen om det går, så fokuserar kameran på det som är i mitten.
Alternativ c (den jag tror mest på): Mittdelen av fisken är faktiskt skarp. Kameran har fokuserat korrekt, men för att i möjligaste mån undvika skakningsoskärpa har den valt en stor bländare (liten avbländning), vilket alltså ger kort slutartid, men även mycket litet skärpedjup. Skärpedjupet sträcker sig alltid mycket längre bortom fokuseringspunkten än hitom densamma, så det är naturligt att det fina malhuvudet i förgrunden blir duktigt oskarpt.
Med ett visst objektiv till min systemkamera har jag t ex med största bländaren, på minsta fokuseringsavståndet, 2mm skärpedjup. Det är en ganska viktig begränsning.
Åtgärd: För att fotografera en mal kan du troligen använda ganska lång slutartid. Be kameran använda en mindre bländare, samt ställ den på ett stativ eller liknande. Använd självutlösare med kort tid för att inte behöva röra kameran medan den tar kortet.
Du kan också gå längre ifrån motivet. På längre fokuseringsavstånd blir skärpedjupet större. Använd högsta upplösningen som kameran tillåter, och klipp sedan ut den intressanta delen av bilden.
Om du vet att en del av malen kan bli oskarp pga alternativ c ovan, se till att ögonen är skarpa. Det är alltid de som är viktigast för att bilden ska uppfattas som skarp.
/Fredrik