ewa
Inte så många kvar av Guianacara geayi , ca 10 stycken hamnade i räkburken på 45 liter, resten kvar hos föräldrarna, men färre och färre med varje dag. De har blivit så snabba att det är helt omöjligt att fånga fler utan att riva ner inredningen. De i räkburken växer snabbare (lättare att mata med artemia). Föräldrarparet börjar uppvakta varandra igen.
Cryptoheros nanoluteus tar hand om sina små, mååååånga kvar. Jag tänker låta de ta hand om yngeln en månad till.
Jätte kul :)
ewa
Guianacara geayi yngel är tuffa små fiskar, de fyller 2 månader om en vecka. De börjar färga ut, äter artemia och växer bra. Säkert över 20 stycken kvar. Snart kan de ta vita mygglarver, det fattas ca 2 mm i munnen, larver sticker ut hehehe. Inget fel på deras jaktinstinkt.Tyvärr så har nanoluteus yngeln inte blivit så många, varken hos föräldrarna eller i yngelburken. Men det bli yngel snart igen, de vaktar en kruka i lekdräkt :).
ewa
Lek nr.2 - idag frisimmande. Samtidigt fyller deras stora syskon 3 månader. Vaktar revir som är än så länge litet. Hoppas det förbli så. Stolta föräldrar har lysande ögon och fina färger.
Erik-Osterlund
Lek nr.2 - idag frisimmande. Samtidigt fyller deras stora syskon 3 månader. Vaktar revir som är än så länge litet. Hoppas det förbli så. Stolta föräldrar har lysande ögon och fina färger.
Kul att läsa om vad som händer! :)
ewa
Tack Erik!
ewa
Andra gången föräldrar, Guianacara geayi , men så olika beteende. Igår har de inrett akvarium på sitt sätt. De boklöven som låg utspridda, halvtäckta av sanden har de samlat in o byggt en "gardin" mot rummet/mig. Sen rev de ner mossan från roten o flyttat till sitt bo. Bakom gardinen :) De ska få mer mossa.
Andra fiskar jagas bort mycket energiskt. Av båda föräldrarna. Revir är större, lite små skador i en stjärtfena på en fisk. Yngel verkar vara lika många som från början, små självständiga barn som gör rätt långa utflykter och bryr sig inte om föräldrarnas försök att samla gruppen.
Jag skulle rekommendera att ha lekpar för sig själv och se hur länge tar de hand om yngel. Nästa gång.
Andra paret syns inte så mycket, kan vara lek där också under rothögen.
ewa
Cryptoheros nanoluteus vallar sina yngel , femte veckan. Yngel som går med föräldrarna är mer avlånga i kroppen. Kan det bero på att akvariet är större o de får mer motion? Mer alger o mikroliv i burken. 5 veckor gamla äter allt, moina, artemia nauplier, flingor....
Falken
Gillar tråden, intressant läsning.:)
ewa
:) Tack Falken!
Jag tyckte att det kan vara intressant för de som vill få sina fiskar att leka.
Och att de leker redan vid 24 grader, de flesta rekommenderar högre temperatur. 24 grader skulle vara det absoluta minimum för Guianacara geayi har jag läst.
Jag vill påstå att lugn miljö och levande mygglarver och annat kryp funkar bra. De jag känner som har andra fiskar som stör får ingen lek.
ewa
G.G. har flyttat boklöven och byggt en gardin av de, i föregår var alla akvariets löv på den sidan, nu är hälften flyttat till andra sidan. Tidigare låg löven utspridda och delvis täckta av sand. Barnen simmar runt i hela akvariet, föräldrarna tillåter andra fiskar att visa sig, de jagas inte längre, men är inte välkomna om de kommer för nära
.52461
52460

ewa
Lite uppdatering- yngel växer, just nu drygt 6 mån resp. 4 månader. Dåliga bilder men man ser fiskarna ;)
Det går både Cryptoheros nanoluteus och Guianacara geayi i yngelburken.
Många försvann och de hamnade i fina akvarier hos snälla akvarister.
5316153162

ewa
Ny lek på Guianacara geayi - samma mor som i början på tråden. Tyvärr skulle de flyttas till nytt kar och jag misskötte akvariet- alger gör det omöjligt att ta bra bilder, och jag vill inte störa mer än nödvändigt.
Å andra sidan är det lättare att få lek i algernas rike...
5542255423

Kawasa
Trevliga bilder, hur funkar det att ha centralare med dina Guianacara? Kan de försvara sig mot dina Cryptoheros?
Micke_A
Trevliga bilder, hur funkar det att ha centralare med dina Guianacara? Kan de försvara sig mot dina Cryptoheros?
Guianacara har nog inga problem att försvara sig mot nanoluteus, då den är en rätt liten och försynt centralamerikan, inte alls som sin släkting zebracikliden. Skulle nog påstå att t.o.m sajica är större och buffligare än nanoluteus :) Nanoluteus är nog så nära en centralamerikansk dvärgciklid man kommer.
Hade själv ett par för ett tag se'n, en trevlig liten ciklid. Hoppas det är ok att jag lägger upp en bild i din tråd Ewa?
Fina bilder på dina Guianacara, blir mer och mer sugen på nå'n art ur det släktet.
Kawasa
Snygg bild Micke! Jag har aldrig haft Cryptoheros nanoluteus hemma, jag har däremot haft
Cryptoheros septemfasciatus
Cryptoheros sajica
Cryptoheros panamensis
Och samtliga av dessa blev ganska tuffa vid lek ;)
Eftersom jag heller aldrig haft Guianacara hemma så undrade jag hur det funkade, Guianacara är ju inte heller några jättar och min erfarenhet har visat mig att centralare rent generellt artmässigt är snäppet tuffare än sydamerikanerna, men som sagt, jag har aldrig haft varken den ena eller den andra hemma ;)
Micke_A
Tack, lite suddig är den, men man ser ju vad den föreställer :)
Har haft dem du räknade upp, förutom panamensis, har bara sett den på bild, och tycker den verkar fin. Skaffade för nå'n vecka se'n ett par Honduran Red Point (försöker luska ut om det är samma art som Amatitlania siquia), som verkar ha lekt. Han i "min" butik säger att han vill ha tag i Cryptoheros spilurus men att det var längese'n han såg den. Skulle vara kul att få tag i den. Liksom Archocentrus centrarchus (har haft den för längese'n), och Archocentrus spinosissimus .
Guianacara blir nog större än nanoluteus, och som nå't av filmklippen (Ewas?) visade, så verkar de rejält tuffa vid yngelvården, har för mig att det var ett 720 i klippet? Så tuffa har jag inte för mig att mina nanoluteus var, de tog ett rätt litet revir.
ewa
Nej de går ensamma med några små malar. Nanoluteus hade dödat alla fiskar när de hade yngel, kan funka i större kar. Tur att geayi gick i ett annat. Mina nanoluteus fick så mycket levande och torrfoder att de var stora :)
Nu ska geayi flytta till större.
( nanoluteus har flyttat för drygt ett år sen).
Kawasa
Nej de går ensamma med några små malar. Nanoluteus hade dödat alla fiskar när de hade yngel, kan funka i större kar. Tur att geayi gick i ett annat. Mina nanoluteus fick så mycket levande och torrfoder att de var stora :)
Nu ska geayi flytta till större.
( nanoluteus har flyttat för drygt ett år sen).
Då var det som jag misstänkte, kul att se firrarna frodas Ewa! :) Det är en av grejorna som känns bäst för mig, som ett kvitto på att man gör rätt.
Jag minns att när mina
Cryptoheros septemfasciatus ynglade av sig så klarade sig fler yngel när baksidan av karet var full med grönalger, de simmade runt algerna och nafsade i sig något från dem. Jag såg små vita saker som rörde sig i algerna när jag kollade med förstoringsglas. Vet inte ifall det var det ynglen nafsade i sig. Mer hur som helst så överlevde det alltid mer yngel när karet hade grönalger än när det var helt renskrapat utan några som helst alger ;)
ewa
Det känns extra kul att jag fortfarande gillar geayi, efter 2 år, till den graden att jag håller på och avvecklar alla andra akvarier :)
De ska gå nu i mer vatten per fisk :) nästan 40 liter :)
Det roliga är att de lever i grupp och trivs med varandra, håller ihop inga slagsmål, nu när honan har de små är hon lite mer energisk , jagar bort de andra men fortfarande inga "döda" eller skadade.
De går med psudomugil furcatus (inte biotop men funkar) och några gula ancistrusar med svarta ögon, plus några pyttesmå L397 som är riktiga kaffesumpmaskiner, men riktigt söta.
Det som finns i algerna kan vara nematoder eller annat... men när jag försökte odla de i sterila yngelakvarier växte de sämre.
Nu är jag inte så inriktad på att odla många, snarare få de att trivas.
Vad har du för ciklider nu, Kawasa?
ewa
Tack, lite suddig är den, men man ser ju vad den föreställer :)
Har haft dem du räknade upp, förutom panamensis, har bara sett den på bild, och tycker den verkar fin. Skaffade för nå'n vecka se'n ett par Honduran Red Point (försöker luska ut om det är samma art som Amatitlania siquia), som verkar ha lekt. Han i "min" butik säger att han vill ha tag i Cryptoheros spilurus men att det var längese'n han såg den. Skulle vara kul att få tag i den. Liksom Archocentrus centrarchus (har haft den för längese'n), och Archocentrus spinosissimus .
Guianacara blir nog större än nanoluteus, och som nå't av filmklippen (Ewas?) visade, så verkar de rejält tuffa vid yngelvården, har för mig att det var ett 720 i klippet? Så tuffa har jag inte för mig att mina nanoluteus var, de tog ett rätt litet revir.
Micke, mina nanoluteusar var riktigt snälla innan de fick yngel, men som föräldrar... eftersom de var störst i akvariet dödade de ett par bågfensciklider och en massa småfisk, ancistrus var den som överlevde, kan bero på deras camouflagefärger och nattliga livsstil. Nanoluteus anfaller och slår till, medan geayi bara jagar eller markerar.
Nanoluteus har en annan kroppsform, men inte mindre än geayi (den sistnämnda har långa fenor och mer tillplattad, högre kropp).
Det var inte min filmklipp, men det finns en film på Youtube när de vallar yngel i deras naturliga miljö, där ser man att revir är där de befinner sig för stunden.