Början på aquascapen...
51996
Efter att ha tvättat ca 30kg grus var det dags att grunda med miniralberikad sand/lera.
51997
Använde mig av Dennerle's DeponitMix Professional miniralberikade sand/lera för att ge en långvarig tillgång på mineraler mm för växterna.
51998
Fördelade DeponitMixen så att det blev någon cm närmast rutan och ca 3-4 cm i mitten och mot baksidan.
51999
Dags för det svarta gruset...
52000
Försökte få till en snygg linje/sektion av gruset, för att fylla på med ljusare grus/sand till höger.
52001
Jag tycker kontrasten blev lite väl stor mellan det svarta och ljusa gruset med tanke på bakgrundens färgskala. Det hade säkert funkat bättre med typ Rådasand istället för det ljusa gruset.
52002
Det fick därmed bli bara svart grus.
52003
Efter många småjusteringar av rötternas placering... lite mer till höger... lite mer vridet mot frontrutan... närmare bakgrunden... osv, så fick jag till slut till en placering jag är nöjd med från alla tre sidor.
52004
Fyllde på vatten igår kväll/natt och så här såg det ut i morse:)
Vattnet är fortfarande lite grumligt av bakteriekulturen jag tillsatte för att få igång filtret.
52005
Använde mig av Prime vattenberedningsmedel och jag tycker det verkar som att det fungerade riktigt bra.
Vattnet förblev helt klart och det bildades lite grått skum på vattenytan i akvariet som jag tog bort.
Det är dessutom väldigt drygt, 5ml till 200L.
För att få igång bakteriekulturen använde jag Sera's Nitrivec. Det grumlar vattnet, men grumlingen ska försvinna efter 4-24 timmar.