Pierre_N
Det går utmärkt att blanda troffar med andra arter men man bör först och främst anpassa fodret efter troffarna och sedan välja arter som klarar sig bra på samma foder. Jag har S. petricola, N. multifasciatus, N.marguensis (brichardi-linande) och T. irsacae (hästnos) tillsammans med mina troffar.
Det går att ha färre troffar som många har sagt men varför chansa? Jag har fått flera mindre grupper att fungera men då hade jag 30 akvarium så det var inga problem att fånga ur fisk som var mobbade, och sedan släppa ihop dem igen. Nu när jag inte har plats att ta hand om utmobbade fiskar så har jag ingen lust att chansa och ha färre. Anledningen till att rekommendationen finns är för att man har mycket större chans att lyckas helt enkelt. En sak till som är värd att tänka på är att det nödvändigtvis inte måste vara tropheus man "fyller ut" akvariet med, så länge det är tillräckligt mycket fisk så brukar troffarna hålla sig lugna.
För övrigt så har nog inte troffarna ändrat sig något sedan 80-talet, det har jag i och för sig svårt att svara på för jag började med troffar strax innan 2000 men jag tvivlar på att det har förändrats ;), man har nog lärt sig mer helt enkelt. Jag tror att det var få som lyckades så bra med troffar som du gjorde i början, det är just därför rekommendationerna som finns nu existerar. Men som sagt, det är samma fisk så lyckades du då så lär du göra det igen. Jag ser fram emot uppdateringarna på hur det går! :)
FLAVUS
Jag var hos Kent i Nol idag och pratade lite med honom om just detta och blev informerad om att han matade så gott som alla sina Tanganyika med samma foder , Troffar som andra arter.
Var det jag ville höra och det som var min tanke ifrån början.
Skönt att få det utrett att jag kan blanda Troffar med andra Tanganyika-arter även om inte basfödan är densamma.
Är som sagt samma med Malawi.
Sen att Troffarna är känsligare det har jag känt till sen 35 år tillbaka men då som nu, så tycker jag att det första man gör är att fråga vilket foder säljer ger dom och sen gradvis övergår till det foder som man tycker passar bra till alla fiskarna i karet.
Johan-F
Jag matar alla Tanganyika som Malawi med samma foder. Troffar, Julidochromis, olika typer av Sandsilar och några varianter av Hästnosar har jag i dagsläget. Har då aldrig känt att jag skall behöva variera fodret pga av dessa olika sorter.
Kolla gärna igenom tråden " garage med troffar" så får du ett smakprov på de fisk som matas med ett och samma foder.
FLAVUS
UPDATE !
Allt flyter på som det ska !
Inte en död fisk sen Jullen som dog.
Samtliga troffar mår utmärkt trots foderbyte och blandningen med 2 solika sorter i samma kar !
Ska iväg nu på semester i 2 veckor och får hoppas att min fiskvakt klarar av detta under tiden jag är borta.
Har en del akvarium som behöver sitt. Tanganyikakaret,SA-karet,Malawiburken,Mal-akvariet samt yngelkaret !
Har införskaffat foderautomater för säkerhets skull.
Jag hoppas att jag kan släppa detta när jag är borta och att allt flyter på som vanligt ????
MVh / FLAVUS
FLAVUS
PS !
När jag är hemma igen så blir jakten på att få tag i några hästnosar , till att börja med
Pierre_N
Hur erfaren akvarist är din fiskvakt? Jag skulle rekommendera att du endast lägger fram portioner som fiskvakten matar med annars kommer det med 100% sannolikhet bli för mycket mat. Om jag hade varit du hade jag lagt fram 2-3 portioner, fiskar i god kondition klarar sig lätt på det.