Ett urklipp från jaguartråden som kanske passar bättre i denna tråd.
citat:Ursprungligen skickat av chrillo
En fisk som jag däremot uppmärksammat som tokaggresiv då den leker är Jack Dempseyn. Vi har precis fått ett par av våra J.Dempseys och de far runt som galningar och jagar alla fiskar och de bråkar även med varann och mäter krafterna nå så otroligt. Har inte sett maken till mer alert fisk och där även honan är otroligt livlig och spänner sig mot hanen.
Jag håller med, personligen har jag dock bara ca 2 dagars erfarenhet av jack dempseys och anledningen att den blev så kortvarig var just deras aggression... Men mina fiskar hade inte parat ut ännu och det var troligtvis aggressionerna vid parbildningen som jag råkade ut för, det gick i alla fall inte att ha dem i samma kar hur jag än möblerade, ändå var fiskarna en bit under 10cm och karet samma 375a som jag har nu.
Vi skaffade även en ensammen stor jack dempsey(uppskattningsvis 15cm) till ett kar med stora as till påfåglar när jag var yngre, detta är iofs en ganska osmart kombination men eftersom påfåglarna var rejält mycket större och eftersom vi var optimistiska så trodde vi givetvis att det skulle fungera i alla fall... Men icke då. Dempseyn intog ganska snabbt hela karet och lämnade ca 10cm i ena gaveln åt påfåglarna... vi bytte in honom ett par dagar senare...
Hade jag plats så hade jag skaffat ett par dempseys, jag tycker de blir jättevackra och den lilla erfarenhet jag har av dem är att de dessutom är framåt, allerta och allmänt tuffa. Att de dessutom är mycket närbesläktade med jaguarcikliden som jag gillar så mycket gör ju inte saken sämre heller. ;)
Här är en liten bild som jag lyckades gräva fram på en av de tokaggressiva rackarna jag råkade ut för.
http://hem.bredband.net/freisa/akvariesidan/bilder/jack02.jpg
chrillo, har du några härliga bilder på firrarna?
Jag hoppas att den här tråden ska ta fart på allvar då jag skulle vilja veta mer om denna fisk och få reda på bl.a vilka fiskar man kan ha med dem. Mina äldsta jaguarciklidyngel är snart i samma storlek som fiskarna man hittar i butikerna, jag har länge funderat på att fixa ett bättre kar till dessa små krabater. Skulle det vara möjligt att skaffa små jack dempseys och ha i samma kar som små jaguarer?
Hur snabbt växer jack demseys egentligen?
Hur stora är dina chrillo och hur stora var de då du köpte dem?
Mvh Fredrik Isaksson