imported
Jag vet att detta är ett ciklid forum men eftersom det
känns som den största kompetensen finns på denna sida så skulle
jag vilja ha lite synpunkter.
Jag har nämligen en liten gädda ca 8 cm i mitt akvarium
det är väldigt intressant att följa den och mata den.
Finns det någon mer därute som har samma intesse , kom gärna
med synpunkter och frågor.
mvh johan
Ola-Svensson
Spigg är en fantastisk akvariefisk och har likheter med ciklider i sitt beteende. Ruda är också bra. Påminner om guldfisk i beteendet.
Mohlin
Blir inte en gädda typ en meter eller nåt? Vad gör man med den då? Eller växer den inte i ett akvarium?
Ola-Svensson
Min åsikt är att de flesta svenska fiskar bör släppas ut frammåt hösten. Ruda och spigg klarar sig däremot rätt bra men en sval vinte i t ex en källare. Gäddan blir självklart för stor för de flesta hemakvarier och den får problem om den hålls för varmt.
Ola
hur fick du tag på en gädda på bara 8cm?
Vad matar du den med? Tycker du ska göra som Ola säger, släpp ut den igen till hösten.
Mvh Ola
elof
var en artikel i nån svensk fisketidning för några år sedan om en snubbe som höll en gädda i ett 375l. kommer inte ihåg vad det var för tidning, men det var intressant läsning iaf. ;)
walle_1
"var en artikel i nån svensk fisketidning för några år sedan om en snubbe som höll en gädda i ett 375l. kommer inte ihåg vad det var för tidning, men det var intressant läsning iaf. ;)"
I fiskejournalen har jag läst om en som hade en gädda i badkaret.
"hur fick du tag på en gädda på bara 8cm?"
Inga problem att få tag på såna. Titta alldeles i ytan ganska långt in i vassen i en sjö så hittar du garanterat någon liten gädda. Gäddorna är lättast att håva eller till och ta med händerna vid 5 cm. Dom är inte speciellt rädd i den storleken.
"Jag har nämligen en liten gädda ca 8 cm i mitt akvarium
det är väldigt intressant att följa den och mata den.
Finns det någon mer därute som har samma intesse , kom gärna
med synpunkter och frågor."
En kompis till mig hade en gädda på ca 5 cm som vi fångade i sön vid mig. Den gick i ett 70 liters och växte väl inte så jätte mycket. han matade den med mask och småfisk. Han hade tänk släppa ut den till hösten men tyvärr så dog den och hade åkt in i pumpen (som inte hade något filter) och gått av.
Hur stort kar har du förresten?
Tänkte på en till sak: Detta är ju en ciklidsida men eftersom det finns en "Växter och övriga fiskar"-sektion så kan det ju inte vara förbjudet att snacka andra fiskar även här på ciklid.se
Gäddor kan förresten bli uppåt 150 cm. Den största jag sett på bild var 143 cm eller något sånt.
walle_1
"Min åsikt är att de flesta svenska fiskar bör släppas ut frammåt hösten. Ruda och spigg klarar sig däremot rätt bra men en sval vinte i t ex en källare."
Menar du att en gädda inte överlever en vinter i ett akvarium?
Det är väl snarare att den dör under sommaren så man bör släppa ut den till våren.
Karon
Skulle den bli för stor steker man den, i ugnen t.ex. ;)
Ola-Svensson
citat:Menar du att en gädda inte överlever en vinter i ett akvarium?
Det är väl snarare att den dör under sommaren så man bör släppa ut den till våren.
De fixar inte flera år iallafall. De får svamp mm. Svensk "varmvattensfisk" fixar ju högra temperaturer i det vilda dessutom. Har aldrig testat själv. Att släppa ut en fisk på våren är nog rätt meningslöst då den skulle vara djupt hormoniellt störd av konstigt ljus och temperatur under vintern. Nej, håll nere temperaturen på sommaren och släpp ut den på hösten eller släpp inte ut den alls.
jarinen
citat: Tänkte på en till sak: Detta är ju en ciklidsida men eftersom det finns en "Växter och övriga fiskar"-sektion så kan det ju inte vara förbjudet att snacka andra fiskar även här på ciklid.se
Läste någonstans att den svenska gäddan och ciklider i allmänhet är besläktade, det har med näsborrarna att göra.
I sånt fall är det helt i sin ordning att behandla gäddor på ciklid.se.
Mvh Jari
Ola-Svensson
Nu vill jag inte vara dryg men gäddor hör inte ens till ordningen abborrfiskar dit cikliderna hör (liksom aboorrarar, smörbultar (gobiider), makrill, gyltor, tobis osv. osv. Perciformes är en riktig "papperskorg" med mer eller mindre besläktade familjer). Ciklidernas närmsta släktingar finns i havet
http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=696
imported
Mkt intressanta åsiker och vissa som är lite mer underliga.
Som någon kunnig här sa , så är det inte så svårt att fånga
det svåra är att upptäcka dem efter det gjort sitt första "stick"
Jag matar den med småfisk, som man fångar, när jag var yngre och hade gäddor så matade jag dem med hemodlade guppies.
Mitt kar är på 150l, det största problemet är att den stressar ihjäl sig och värmen, det gäller att hålla nere vatten tempen.
Gäddan blir inte så mkt större, precis som med andra fiskar
så är det ju så att miljön den lever i har stor betydelse
så i ett 150l kar blir den inte så mkt större oavsett hur mkt mat den får, men det är väldigt intressant att se hur den beter sig , särskilt då vid "jakt" och det finns någon sorts inbyggd instinkt
att när det börjar närma sig kväll så blir den väldigt orolig, det
är ju då normalt sett som gäddan jagar.
Sen är det nog så skall man släppa ut den igen så får man nog ha den väldigt kort tid inne, den kan nog ha svårt att anpassa sig.
Vintern är ju det kritiska då gäller det att ha mkt levande foder att mata med.
tackar för synpunkterna och ser fram emot fler
johan
walle_1
Jag tror jag vågar säga emot dig där Ola. Jag har också läst att ciklider är släkt med gäddor. Man kan inte tro det men det är nog sant om det är fler som har sett det.
Ola-Svensson
Då har ni kanske alla samma felaktiga källa. Gäddan är inte speciellt nära släkt med cikliderna. Abborren ligger mycket närmre för att inte tala om läppfiskarna. Mina källor är så tunga att det i princip krävs mollekylära data för att jag ska ändra mig.
Kolla ordningen för de här tre arterna:
http://artedi.nrm.se/Summary/SpeciesSummary.cfm?ID=258&genusname=Esox&speciesname=lucius
http://artedi.nrm.se/Summary/SpeciesSummary.cfm?ID=358&genusname=Perca&speciesname=fluviatilis
http://artedi.nrm.se/Summary/SpeciesSummary.cfm?ID=457&genusname=Cichla&speciesname=ocellaris
Gädda: Esociformes
Ciklid och abborre: Perciformes
Leta sedan reda på Esociformes och Acanthopterygii (som Perciformes hör till) in trädet på
http://tolweb.org/tree?group=Teleostei&contgroup=Actinopterygii
Visst, gäddan är mer släkt med ciklider än med sillar, barber, tetror och malar. Men cikliderna är närmre släkt med abborrar, tonfiskar, sjöhästar, spiggar, torskar mm.
Det kallar inte jag "nära släkt" Gäddan är nära släkt med laxfiskarna, inte abborrfiskarna.
I IPC stora akvariebok så skriver de i början om att gäddan är släkt med cikliden. De har även en bild där de jämför. Det handlar om att Teleoster liknar varandra, men de kunde lika väl jämfört en abborre och en neontetra om jag mins det rätt. Jag kollar upp det när jag kommer hem.
nils42
Ola, på de sidor du hänvisar till får jag bara upp, att sidan inte kan visas.
Eftersom du skriver om molekylära data, förmodar jag, att du hänvisar till DNA-undersökningar, som är gjorda på dessa arter?
Ola-Svensson
Konstigt. Sidorna ska vara allmäna. De första är fihbase fast servern på NRM som är snabbare (ligger ju i Sverife). Kolla en annan fishbasemirror och kolla Esox, Perca och en ciklid. Den andra är Tree of Life Web Project
http://tolweb.org/tree/phylogeny.html Klicka fram till teleostei (krävs kanske lite kunskap om systematik, men de hör till oss ganska länge, vi är "nära" släkt).
Teleosteifyllogenin är inte speciellt säker och jag vet inte om någon gjort om den mha DNA el dyl. Att gädda skulle vara nära släkt med ciklider är ändå inte speciellt sannolikt. Nu har jag slagit i IPCs stora akvariebok och där står det faktiskt att ciklider är gäddlika fiskar men att de bara har en näsborre på varje sida. Det står inget om släktskap och så lika gäddorna tycker jag inte att de är. Det verkar nästan som om någon blandat ihop det och det skulle stå abborre istället (fast ännu hellre läppfisk/gylta). Jag tycker att det är en mycket konstig jämförelse och jag ser inte IPC som en speciellt pålitlig källa i det här fallet.
Fredrik-H
Sidorna går utmärkt att se här hos mig.
mvh,
jarinen
Jag litar på dig Ola ! Har hört att gäddan skulle vara släkt med ciklid, men jag har hört mycket som inte stämmer, så du har nog rätt.
Perfekt att saken är utredd nu, behöver man inte tro det nåt mer.
Mvh Jari
imported
Hej!
Jag vet att ämnet närmar sig uttömning men jag ville ändå ta tillfället i akt och berätta om mina erfarenhetera av akvarier med svenska fiskar o framförallt gäddor. För ett antal år sedan fångade jag på vårkanten tre gäddyngel på ca 4-5 cm. Dessa hölls i ett 22 liters akvarium och redan efter ett par veckor hade en av dem "halkat efter" med maten, dvs de andra två hade blivit obetydligt större än den tredje, varpå denna åts upp. ytterligare några veckor senare föll nästa yngel offer för den något större och denna sista flyttades över till ett 60-liters och därpå (vid en storlek av ca 15 cm) till ett 500-liters där den matades med allt större levande fiskar. På sensommaren hade gäddan nått en storlek av ca 20-25 cm och den såg fortfarande fräsch ut. Beteendet verkade friskt -gäddan stressade inte mot rutorna och misslyckades sällan vid jakt. Dock -vartefter utetemperaturen sjönk men inte vattnet försämrades gäddans kondition och runt årsskiftet plockade jag upp den och avlivade den. Det kan ha funnits 3 orsaker till förfallet -dels temperaturen (ca 22 grader), dels att akvariet blev för litet för en 30 cm gädda) och dels att det blev svårare att ordna levande föda, varför gäddan tvingades att äta med större intervaller och inte i sin egen takt (med "mat" simmande i akvariet hela tiden).
Hur som helst -det var otroligt intressant att hålla en gädda och jag dokumenterade denna akvarieperiod med mängder av stillbilder samt
även en del video. Jag fascinerades av gäddans glupskhet, jaktbeteende och skönhet -med ett akvarium med mycket växtlighet smälte den elegant in med sin gulgrönskimrande teckning. Enligt mina erfarenheter handlar tillväxten enbart om tillgången på föda -den växte från akvarium till akvarium så länge den fick äta i sin egen takt.
Gäddan matades med andra svenska fiskar varför man snart lärde sig hur pass väl dessa anpassade sig till en akvariemiljö. Mest kräsen var löjan -den klarade inte många dygn varför man helst såg att gäddan tog dessa först. Mört och sarv klarade sig bättre. Lyckades även fånga några små björknor vilka var mycket vackra och tycktes trivas väl i akvariet, liksom abborarna. Abborrarna visade sig vara den mest tåliga arten -redan från dag 1 i akvariet åt de maskar (trots att jag metat upp dem!). Jag ser med intresse fram emot mitt nästa projekt som kommer att bli att fånga in en ordentlig mängd (ca 30-40 st) abborryngel och sedan följa dessa i ett stort akvarium.