Utan att på något sätt påstå att jag kan tyda hur politiker och väljare tänker har jag kommit fram till några saker.
- Svenska folket anser att djurskydd är en viktig fråga. Inte minst par poserandet med grisar som har knorr visat detta.
Det är framförallt 2 kvinnor som har Svenska folkets förtroende i frågan om djur och natur nämligen Marit Paulsen (FP) och Isabella Lövin (MP). Båda är nog tämligen pålästa och Isabella Lövin har också fisk och fiske som sitt huvudintresse.
Vill vi påverka EU och politikerna bör vi framföra vår sak på ett korrekt och vederhäftigt sätt till dessa två politiker. Kan vi få dessa två att förstå vår sak (vilket jag tror) så kan vi få med resten också.
Jag kommer att träffa folk runt Isabella Lövin i en annan kanske relaterad fråga nämligen hållbar fiskodling för matproduktion. Jag kommer då att dra paralleller med att hålla fisk i akvarier som hobby.
Jag kommer också att träffa folk från Jordbruksverket och Länsstyrelsen i Södermanland.
I samtliga fall kommer djurskydd och fiskarnas trivsel att stå högt på listan. Främst då fiskdensitet och vattenkvalité men också användandet av hormoner, antibiotika, transporter och hur man skall ”mäta” fiskarnas allmänna välbefinnande, Hållbarhet och miljö påverkan av foder och produktion av det, etc.
Kan hållning av tropiska fiskar för matproduktion accepteras så bör samma sak gälla för hållandet av liknande djur som sällskapsdjur också vara tillåtet. Troligtvis mår fiskar som hålls av kunniga akvarister bättre än de som hålls i kommersiell fiskodling.