Wilhelm
Igår när jag struttade runt på akvarielagret så bromsade jag in när jag passerade ett akvarium där några cichlor (Cichla ocellaris ) stod och glodde på mig. Köp oss köp oss ropade de genom akvarieglaset. Och det gjorde jag. Har alltid velat haft dessa fiskar och nu fanns de till hyfsat pris och storlek (7-8cm) så det var inte svårt att bestämma sig Väl hemkommen så gjorde jag iordning ett 85 liters kar där de får gå tills ett 500 liters blir iordnig för dessa. Egentligen hade jag nog velat haft lite större, men de växer ju bra fort bara de äter.
jsv
riktigt fina dom, man skulle bara haft platsen och en sambo som gillat akvarier med så :)
Mikael-W
Härliga firrar. Men lägg gärna till en nolla på akvarievolymen, så blir det lämpligt.
Wilhelm
5000Liter?
Kawasa
Nja beroende på hur många du har så skulle kanske 2000 liter räcka ;) Hur många köpte du? 500 liters kar nog tyvärr på tok för litet för dessa firrar.
Wilhelm
Den största är 8cm och den minsta 5 det är fyra styck jag har och det kommer att dröja bra länge innan de är stora nog innan de växt ur ett 500 liters.
Kawasa
Rätt små än så länge! Har för mig att dessa rackare kan dubbla sin längd på betydligt mindre än ett år, Affealien hur fort växte dina?
kajp
Vänta bara
Kawasa
Hur fort växer dom?
[/quote
]Matar du bra o byter vatten ofta säkert ett halvt kilo per år
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?65267-cichla-ocellaris&highlight=cichla
52214
ewa
Ha ha ha, i 500 liters bli effekten lika som en slöjstjärt i en glasskål... men fantastisk fisk. ;)
_AquA_
Wilhelm
När den är sådär stor bjuder jag på cichlamiddag!
DaRe
Mums!
Man får inte va blödig, inte! :)
affealien
De växer snabbt men inte galet fort. Sedan beror de ju på hur mycket och ofta man matar dem.
Fick mina när de var runt 16-18cm och då matade jag bara 3 gånger i veckan och de 3 månader jag hade dem innan jag sålde karet så växte de ca 1dm.
Patrickpata
ett 600l räcker knappt ett år skulle jag säga.. dom saktar ju ner i tillväxten om burken är liten och man matar sparsamt. matar man ordentligt och gör stora vattenbyten så är den 40cm+ på nåt år. Det är väl i 5cm-15cm som dom växer ganska sakta :)
Mreque
2000 liter räcker fint, ska du ha kvar dem får du skaffa större men en stor cichla är en lättsåld cichla =)
Dom har en tendens till att dö av stress med så var försiktig runt akvariet med täckglas etc, släck ett lysrör i taget bla.
Patrickpata
vart har ni fått att cichlor är stressade ifrån? jag har haft cichlor i många år och jag har aldrig tappat nån pga stress. visst dom är vilda när man håvar dom men thats it. :p
DaRe
Jag har bara sett dem i butik och hos vänner men upplever dem som ko-lugna. :)
Uffe-Lindstrom
Så här såg dom ut när jag var på Berlin Zoo i fjol... präktiga pjäser ;)
ev-XL-l6QOQ
Jonny
cichla ocellaris
Har ju precis oxå skaffat min första. Köpt som ocellaris, åter står och se om det e d eller en mono. Har haft den i tre veckor och den har väl växt från 7 till 10cm (3cm)
Äter som en häst :)
Dragit igång mitt bygge till dens (och fler cichlor) + psittacus nya kar. Blir ett formplyfakar på 2.5*1.0*0.8.
Käkar dina pellets Wilhelm? Min gör.