Berätta gärna vad alla akvarister skulle kunna göra för att kämpa emot de stora bossarna inom EU, jag röstade nej till EU medlemskap på 90’talet men detta är förstås irrelevant nu. Jag vet att det finns fördelar och nackdelar med det mesta.
Oj det finns mycket. Men slutändan så tror jag att akvarister inom hela EU måste organsiera sig i en organsiation för att organiserat kunna samla in fakta och vetenskapliga bevis.
Dock - dit är det jäkligt långt och Rom byggdes inte på en dag - men ett steg vore ju att åtminstone alla akvarieorganisationer (och kanske även andra ideella sällskapsdjursorganisationer) inom Sverige gjorde gemensam sak och satte sig i en arbetsgrupp och var och en samlade in fakta som vi kunde redovisa för myndigheterna/politikerna. Om sedan alla organisationer med dessa fakta som underlag vände sig till de ansvariga politikerna och framförde sin sak så är jag faktikst övertygad om att åtminstone de svenska politikerna skulle lyssna. Håller man tyst så är det så att de som har den ekonomiska makten vinner eftersom de definitivr inte håller tyst.
För ca. 10 år sedan tog jag för NCS räkning (var då ordförande i NCS) initiativet till en sådan organisation för akvarister och bjöd in andra akvarieorgansiationer i Sverige. Vi hade då ett möte i Örebro - men intresset från de andra var minimalt så det blev en flopp.
En annan sak med mer positivt utfall var att jag (genom Zoopet) tog initiativet till ett namnupprop mot ett lagförslag som låg då (minns inte exakta innebörden). Jag bjöd in flera akvaristiska hemsidor att delta och sedan skickade vi in namnen varannan dag till Jordbruksverket och till ansvarig myndighet (det var ju en offentlig handling så de måste diarieföra varje brev vi skickade;)). Det ledde i alla fall till att lagförslaget inte infördes.
Då tycker jag att man borde använda en annan term än invasiv art, om inte jag har förstått det hela helt fel i alla år så är väl betydelsen av en Invasiv art = främmande art som etablerat sig i en natur där den inte hör hemma.
Reglerna införs ju främst för att förebygga att arter planteras ut i naturen och ser myndigheterna en art som en potentiell risk för framtiden så förbjuds den. De sitter ju inte och väntar tills en art har etablerat sig tills de kommer med ett förbud - då är det ju för sent.
PS. jag röstade inte heller för EU utan var t.o.m. aktiv i nejkampanjen. Men nu har vi fan i båten - så då får vi agera utifrån det.