Håller på att fundera på att starta en damm, inget är klart och jag behöver läsa på ordentligt innan. Främst undrar jag över vilket årligt/månatligt arbete jag borde förvänta mig. Den skulle ligga i halvsoligt till soligt läge. / DaRe
Skojigt David sådana projekt gillar jag.
Min erfarenhet från dammar börjar -94 då jag byggde den första på 2000 L och med Guldfisk....Anv då en dammfolie på 0,5 mm med åldersgaranti 10 år..Den dammen sprack duken på -06 (efter 12 år) en sommar då det var förskräckligt varmt.
Grävde då en ny damm i den befintliga hålan och gjorde den lite större och djupare för nu ville jag ha Koi karp (aldrig mera Guldfisk)
Måtten är ca 3,5 m x 2,5 m innermått på stenkanten (se bild) djupet är 140 cm. Har grävt så branta kanter som möjligt.
Vattenmängden är 4.000 L (läste av vattenmätare vid påfyllning)
Dammduken blev nu 1mm Dunlopmatta med 40 års garanti..
Bäcken är 2 m lång.
Har skapat olika hyllor och platåer i dammen....I bak kant en hylla där det finns en rad med torvblock som ligger i vattnet och skapar en växtzon. Har planterat direkt i torvblocken.
Framför detta en något djupare nivå på ca 45 cm, där krukor med kaveldun är placerade.
En nivå där 2 stora krukor med näckrosor står på 65 cm till höger i bild.
Vid bäckens utlopp är det en nivå på 40 cm.
Mitt i dammen finns en stor långsmal djuphåla på 1.000 L.
Varför dessa olika nivå hyllor
För det första så ska växter planteras i krukor och inget bottenmtrl på gummiduken då den ska hållas så ren som möjligt för att undvika framtida problem med igenväxtning..
Näckrosornas krukor kan jag nå och lyfta upp vid behov på denna nivå.
Fiskarna samlas alltid vid bäckutloppet på den nivån vid matning.
Mina 2 olika pumpar står placerade på 45 cm nivån....Har upptäckt att den stora pumpen som driver bäcken och filtret som tidigare låg på djupet 140 cm då pumpade runt bottenslammet som hamnar i djuphålan...Fick betydligt klarare sikt genom att lägga den på 45 cm djupet.
Aldrig mera Guldfisk sa jag inledningsvis, detta pga att de ynglar av sig så fruktansvärt och Koien är mycket mera sällskaplig (går att handmata) och är mycket mera social av sig, samt biffigare att uppleva...Jag började med 5 st i storleken 10 - 15 cm som nu har växt till sig till ca 30 cm och rejält kraftiga, antalet är nu 13 st.....De har även ynglat av sig i lite mera lagom tappning..Har bara förlorat 1 st under dessa år med Koi.
Genom att ha ett rejält djup (140 cm) så behöver jag inte ta in fisken över vintern......De har överlevt minst 50 cm istjocklek och 1 m snö..
Det som är superviktigt vid vinterförvaring är att lyckas hålla ett lufthål öppet så att ev sumpgas kan ventileras ut..Vilket lätt ordnas med en stor syrepump och ett frigolit lock.
På din fråga ang det arbete som krävs så är det i mitt fall minimalt beroende på hur jag byggt upp dammen.
Först så har jag ett stort filter för 15.000 L som rengörs med backspolning och som har UV-ljus. Detta backspolas några ggr per säsong.
Inför varje ny säsong på våren byter jag 1/3 av vattnet och passar då på att med en stor tät håv med långt skaft skrapa den stora bottenhålan där allt skräp samlas (slam, växtdelar, löv mm)
Annars är den dagliga rutinen att fiskarna ska ha lite mat...
Med andra ord inte speciellt betungade arbete att sköta en damm som är ordentligt genomtänkt och planerad.
En av de svåraste detaljerna att lösa på ett snyggt sätt är övergången mellan vatten och gräs...Jag har provat flera varianter men fastnat för lösningen på bilden.
Om du är intresserad av lite olika tekniska lösningar som fungerar bra för migså kan jag fota dem ifall du vill.
Många tips kan läsa dig till genom att skaffa dig katalogen från Pondteam
www.pondteam.com De är nog störst på damm produkter i Norden.
Lycka till i dina planeringar David
VIKTIGT
Något som man måste tänka på med vatten i trädgården är säkerheten för små barn (egna, barnbarn eller grannens ) så det inte inträffar olyckor.
Jag låter exempelvis mina barnbarn aldrig gå ut själva i trädgården än och ska vi mata fiskarna så får de inte sitta på stenkanten.
När de var något mindre spände jag upp ett färgat rep runt dammen så de såg det när de sprang runt.
Mvh Göran