Nyfiken på tekniken. Är det bara att smacka in en cirkulationspump med UV-mojäng samt filter och dumpa allt i botten eller ska man gräva speciell grop på sidan med all teknik och dra rör eller ska man ha prylarna på torra land på sidan av det hela?
Jag ska dela med mig lite av mina tekniklösningar som har fungerat väldigt bra för mig..
Då jag är inne på min andra damm sedan 1994, så har jag hunnit att testa lite olika lösningar....
Något av det svåraste är att få en snygg övergång mellan vatten och gräs...har man stora gräsmattor så kan det passa med långgrunda lösningar med mycket sten.
I mitt fall har jag inte så stor gräsmatta och har valt branta kanter i dammen för att få plats med så mycket vatten som möjligt på begränsad yta..
Min kantlösning: Byggt en ram av tryckt virke 45x195 för att enkelt kunna väga av den tänkta vattenytan i våg..
Gummimattan och nätmattan är sedan vikta över träramen.
För att hålla fast dessa har jag anv en toppen av mursten som lock / kant (25x50 cm) ...Detta ger en snygg kant och gräsklipparen blåser inte ner gräs i vattnet..
Den gula slangen på bilden anv i byggindustrin för att dra elkablar i...Jag har grävt ner 2 st av den i marken mellan vattnet och Tekniklådan...Elkabeln till cirkulationspumpen går genom en, vattenslangen mellan pump och Tekniklåda i en annan tillsammans med en slang till den stora luftpumpen jag anv på vintern...Orsak till denna lösning är att kunna byta något i framtiden utan att behöva gräva i marken...
Den gula slangen går in i botten på Tekniklådan.
Tekniklådan innehåller allt det tekniska se bilder...Filtret är mycket högre än djupet på lådan....Därför har jag sågat ett runt hål i den och grävt ett hål i marken under lådan...Ville inte ha för hög låda.
Varför har jag en svart kantmatta undrar du kanske...Detta pga att när vattnet dunstar och nivån sjunker så syns gummimattan blänka i skarven mellan vatten och kant (inte snyggt) Min matta har Bredd 1 m som jag delat på mitten och ca 40 cm hänger ner i vattnet med hjälp av tyngder.
I bakkant där växterna finns finns det en rad med stora Torvblock som jag planterat växterna direkt i.
Cirkulationspumpen står inte på djupaste stället 140 cm utan på en mellan nivå...Denna flyttning av pump gjorde att mitt vatten blev mycket klarar då den inte pumpar runt bottenslammet...Har även nu när det är riktigt varmt på sommaren mycket bra siktdjup trots 13 st Koi karpar upp till storlek 30 cm.
Denna dammen byggdes 2006 och har fungerat perfekt hela tiden.. 4.000 liter vatten och filter till 15.000 liter...Bra med över dimmensionerat filter.
Hoppas att du får något matnyttigt av dessa rader och bilder.....Har du några funderingar så får du fråga.
Mvh Göran