tja! såg i morses att mina blåciklider lagt rom, så nu undrar jag hur man ska göra sen när dom kläckts? ska man fånga in dom å lägga i yngelkasse eller kommer dom klara sig med hjälp av föräldrarna!? går ihop med anna par blåciklid och en ung påfågelciklid, ganska liten än dock! åså 4 scalarer. och nån som vet hur lång tid det tar innan dom kläcks? /Mattias
Hej,
jag skulle låta föräldrarna sköta dem ett tag, särskilt om det är första gången de leker. Är det första gången är det heller inte ovanligt att de inte klarar av det tills ynglen kläcks, så var lite beredd på det.
Annars tar det några dagar innan du kan se larver, som sprattlandes hänger kvar och sen börjar de simma efter 5-6 dagar. Det är lite beroende på temperatur och andra vattenvärden.
Sen är det ju alltid kul att se föräldrarna sköta om ynglen, och jag tror att de kommer att klara att skydda dem mot de andra i karet. Några går alltid åt som kommer på avvägar
Har de kommit så långt att de haft simmande yngel några dagar, då brukar jag ta en sväng med håven och ta upp en del och flytta till ett annat yngelkar, men låta en del vara kvar hos föräldrarna. Dessa arter brukar ju kunna få ganska många yngel, och då är det lätt att dra upp för många som sen blir svårt att sälja/ge bort.