Har suttit och kollat
http://eketjall.se/akvariekalkylatorn/ och kommit fram till att när jag har fyllt mitt akvarium med vatten typ 5cm från kanten har jag ca 220l vatten i. Jag kommer ha mycket sten i karet ca 20l minst och sand på det. Det kan i slut ändan var under 200liter rent vatten volym i karet. Påverkar det storlek på pump och filter. Skulle det räcka med en 1000liters pump eller ska man satts på bättre filtrering eftersom det mer belastning i karet eftersom det faktiska mängden vatten är lägre.
Svårt att tro att jag har hållit på med Malawi tidigare med tanke på mina dumma frågor. Men på den tiden gick jag bara jag bara på vad de lokala zoohandlarens råd. Under fem år tid dog bara en eller två av dom 20talet Malawis jag hade så helt fel kan jag inte gjort men det där med ph och sånt hade jag inte koll på de ända jag gick på att det var att vattnet i kranen var så kalkhaltigt så vattenkokaren gröta ihop förjämnan och det blev typ kalk beläggningar på allt. Körde med Åleds bottenfilter och ett ytterfilter.Bottenfiltret fick vara kvar eftersom att röret från botten filtret gick in bakom en spegel och pumpen bakom där så det fick snurra på istället för att tas bort. Det jag försöker säga med detta svammel är att den här gången skall med hjälp av min egna erfarenheter och råd här göra så att allt blir rätt denna gång.