Erik ÖOm man vill sänka en rot som flyter kan man knyta fast påsar med sand, då slipper man riskerna som stenar för med sig.
Precis så har jag löst problem med för evigt flytande grenar. Jag har fyllt påsar med lagom mycket sand eller grus och bundit fast dem i träet med ståltråd. Påsarna har jag sedan dolt under bottensubstrat eller med små träbitar så de inte syns.
Det hade varit praktiskt att känna någon som jobbar i storkök. Då skulle man kunna koka ur syret ur träet i en jättegryta. Ett annat minst lika krångligt sätt jag läst om på nått akvarieforum var att någon hade satt tyngder på en stor gren, åkt ut med båt på en djup sjö och sänkt ner grenen med hjälp av ett rep. Jag tror att det var 20 meter ner träet behövde komma för att vattentrycket skulle bli tillräckligt stort för att pressa det mesta av syret ur grenen.
Kruxet med syre inuti trä är förutom att det flyter också att träet kan avge vita svamp-/mögellika beläggningar. Jag tror att det består av någon form av stärkelse. Det försvinner med tiden och för mig har det inte alls varit skadligt för mina fiskar. De har till och med ätit upp det och behållit hälsan.