Tja jag skulle gå för att ha &
gtStora stenar och sen några mindre som bildar små grottor för små fisk och yngel att gömma sig i.
Själv har jag en stor sten i mitten av akvariet som delar upp akvariet i två. Höjden av stenen är kanske 35-40 cm och länden ca 60 cm. Den är rätt platt och står på ena sidan men stabilt smalare i toppen men den är inte tjockare än 12 cm. Det är just och just så jag vågar sätta dit den. Sen har jag Stenar upp till knapp halva storleken av denna som är staplade på varandra i varsin sida av akvariet. Där emelan finns då mindre stenar. Det hela bildar som en enda sten rös men med klart markerade områden.
hälften av de troffar jag hade dog av dålig mat för ett havft år sen det blev nåt konstigt med min räkmix en frontosa strök med oxå. så jag har fyra kvar att troffarna. De två dominantaste hannarna har varsit område på varsin sida av den stora stenen och "burrar" upp sig för varandra i gränsområdet. I gränsområdet få en hona vara. Sen den fjärde får hålla sig längst till vänster i karet. Det fungerar bra trots de är få till antalet och jag har nyligen få se ett första försök till lek. Inget resultat än men det tar sig.
Dessuom blir det mera värklighets troget med stora stenar och fiskarn betersig så på ett annat sätt när dom kan söka skydd vid sidan av en sten.