ScreamingBroccoli
Matade dom från start med fryst rotifer uppblandat med nykläckt artemia. Nu tar de allt jag släpper i, om så det är fryst rotifer, smulat (eller hela flingor av) torrfoder eller spirulinagranulat, de går även loss på det jag ger föräldrarna som discuspellets och diverse fryst, även om det är större än de själva. De biter loss bitar och verkar inte fara illa av det. De största börjar nå över en centimeter nu.
https://www.youtube.com/watch?v=eMuMHpHzWTw&feature=youtu.be
ewa
Mycket fina yngel, och många.
Mina 10 yngel blev 3 stycken, pappan är ständigt hungrig, han upptäckte att de är goda..... hoppas på ny yngelsvärm när jag kommer hem om 2 veckor. Då ska jag ta hand om en del för säkerhetens skull.
Ha fortsatt odlarglädje- visst är det kul med en massa glada yngel?
ScreamingBroccoli
Ny kull med frisimmande. Får se hur många dagar det tar för deras storasyskon att äta upp alla.
Är det normalt att de leker oavbrutet?
Tindra
Nej,nej se till att de inte blir uppätna! Jag vill så gärna köpa en flock av dig :)
ScreamingBroccoli
Är ju en fråga om plats också, men i den takt de leker så lär det komma fler kullar. Och i vilket fall har jag en rätt stor kull runt 1-1,5cm. Har svårt att förstå hur de kan vara så sällsynta med tanke på hur lätta de verkar vara att dra upp. Men är väl inte tillräckligt färgglada kanske. Har börjat mata med nykläckt artemia igen så får vi se om några av de nya klarar sig.
Tindra
Säljer du?
ScreamingBroccoli
Förutsatt att inget händer kullen innan de blivit stora nog kommer jag att göra det. Men de är ännu små och växer långsamt, så vet inte när det kan tänkas bli.
ewa
Växer långsamt. Jag har 24 grader i akvariet och de leker lagom. Du kan sälja de när de är 1.5cm om någon vill ha. De är tåliga men gillar att vara en grupp.
Tindra
Köper gärna ett gäng!
ScreamingBroccoli
Nu börjar vissa dra iväg i storlek rätt ordentligt. Största är nog ~3,5 och några andra ~3cm, minsta ligger kvar på ~0,5cm. Matar nu främst med smulat torrfoder, kan vara orsaken? Får väl börja pytsa i lite smått igen och se om de tar sig. Ska gallra ut de största och flytta till ett större kar inom kort, börjar bli lite trångbott där de går nu.
https://www.youtube.com/watch?v=EhQGd0uRMTM&feature=youtu.be
ewa
De växer jätte snabbt, snabbare än mina :) fina i kroppen och runda om magen.
Mina har varit jämnstora tills de blev över 3,6 cm, sen blev hanarna högre i kroppen och växte lite snabbare.
Men jag matar med artemia nauplier och levande moina första tiden, sen får de nauplier vid sidan om torrfoder. Variera maten. Dr. Bassleer Biofish food storlek M från Aquarium Munster (granulat) funkar för de som är över 2 cm, som annat torrt. Kan vara bra att gallra de största så de minsta får lite mer lugn o ro och få växa till sig.