Pabbe
Hej,
då jag tycker det verka vara lite svalt runt arter från Centralamerika, undrade jag om det beror på att färre hyser dessa.
Därför tar jag initiativ till denna lilla artinventering, för de som har tid och lust. Har för mig det startats liknande för ett antal år sedan.
Forumet överlag har varit lite svalt, i alla fall tidigare i sommar och höst. Kanske detta triggar lite.
Själv är jag lite nyfiken på hur intresset för arter från de olika kontinenterna fördelar sig i Skandinavien och för övrigt, och då inte bara CA.
Kan man se att vissa arter är mer populära pga vattenbeskaffenhet på orten (hårt, mjukt, Ph)?
Är det lättare att komma över vissa ovanligare arter om man bor i södra Sverige och har närmare till kontinenten? Etc.
Därför startar jag denna tråd parallellt i de olika forumkategorierna.
När det gäller CA verkar intresset för dessa svalnat av, om man ser det som en avspegling på forumaktivitet? Malawi och Tanganyika verkar hålla en ganska jämn nivå, likaså Sydamerika. I alla fall en känsla jag har.
I avdelningen "Medlemmarnas arter" är det inte så mycket aktivitet med uppdateringar, oavsett fisk. Kanske borde den avdelningen synas bättre i forumet? Jag tycker den är kul att besöka. Ibland får man kanske napp på någon som har yngel av något och kan skicka en spontanförfrågan.
Så jag börjar lägga in vilka arter jag har i respektive forumdel.
Ett tips är att kopiera in artnamn från artregistret, om arten finns där. Dels så slipper man tänka på stavningen, men framförallt så kommer den trevliga funktionen med länk till artregistret när man skriver in namnet som det står i artregistret.
Pabbe
Geophagus surinamensis
Köpta som VF. Får väl se vad det är när de växer till sig
_AquA_
Geophagus altifrons XINGU VF
Heros sp. "red shoulder"
Mikrogeophagus altispinosa
Apistogramma agassizii Super fire red
Pike
Geophagus sp. "orange head tapajós"
Wilhelm
Apistogramma sp. "wangenflecken"
Astronotus ocellatus
Cichla ocellaris
Ivanacara adoketa
Pterophyllum altum
Pterophyllum scalare
Pterophyllum scalare "Peruensis"
Pterophyllum scalare "Red back"
Symphysodon aequifasciatus
Symphysodon "solid Ocean green"
PiaJo
Trevligt iniativ!
Dessa har jag nu :)
Apistogramma borellii
Apistogramma sp. "tefe"
Apistogramma sp. "steel-blue"
Apistogramma erythrura
Guianacara owroewefi
Laetacara flavilabris
Dessa får jag hem ett par av på lördag :) Dicrossus maculatus
ScreamingBroccoli
Kul initiativ!
Hos mig går just nu:
Dicrossus maculatus
Guianacara geayi
Mesonauta egregius
Satanoperca daemon
Satanoperca acuticeps
Erik-Osterlund
Trevligt iniativ!
Dessa har jag nu :)
Apistogramma borellii
Apistogramma sp. "tefe"
Apistogramma sp. "steel-blue"
Apistogramma erythrura
Guianacara owroewefi
Laetacara flavilabris
Dessa får jag hem ett par av på lördag :) Dicrossus maculatus
Shackbrädescikliden är ju grymt snygg!! Dom är rätt känsliga (svåra) va?
Bobtail
Cichlasoma festae
Geophagus brasiliensis
fart66
Litt magert hos meg fortiden har kun
Apistogramma eunotus Orangeschwanz
Apistogramma trifasciata
og
Dicrossus maculatus
Uffe-Lindstrom
Bujurquina oenolaemus
Caquetaia spectabilis
Chaetobranchus flavescens
Crenicichla regani
Crenicara punctulatum
Gymnogeophagus sp. "Sarandi"
Heroina isonycterina
Heros severus
Ivanacara adoketa
Retroculus xinguensis
DaRe
Satanoperca daemon
Nannacara sp. "sourourou"
Gymnogeophagus balzanii
ScreamingBroccoli
Satanoperca daemon
Nannacara sp. "sourourou"
Gymnogeophagus balzanii
Hur många S.daemon har du kvar, hur stora är de och hur samsas dom?
DaRe
3st. En riktigt stor de andra magra. Försöker mata med artemia och det äter de men annars jagar de mat men ser ut att sila ut allt jag ger dem. Den store jagar de andra väldigt hårdhänt... :(
Pabbe
Daemon verkar vara en riktigt kinkig art. Hur håller ni den? Som enda ciklidart i ett kar?
ScreamingBroccoli
Mina äter som grisar och även om några är klart större så växer alla. Fick lite av en aha-upplevelse när jag tog hem 3st utmärglade S. Acuticeps för ett tag sen. Jag slängde ner dom i ett mindre kar för att mata upp dom. Genast tog 2 av dom revir, började munbrottas och mobbade ut den tredje. När det började uppstå hål i den mobbade fiskade jag upp den argaste av dom och slängde ner den bland min grupp S.daemon - alla klart större.
Men inte blev det något lugn för det. Sen som tidigare varit mobbad utan att visa en tillstymmelse till försvar tog nu över ett revir och munbrottades med den kvarvarande artfränden. Någonstans här ledsnade jag och flyttade båda kvarvarande acuticeps till akvariet med daemon-gruppen.
Verkar som om de behöver vara några stycken för att sprida aggressionerna något. Såren på den mobbade acuticepsen har inte läkt än, men de har i alla fall inte blivit värre.
Blev en avstickare, men jag upplever inte att min grupp på 8st S. daemon är kinkig över huvud taget. De äter det mesta, är nyfikna och nafsar mig i fingrarna vid matdags och färgar ut fint i vanligt kranvatten (Stockholm).
maltandis
Satanoperca leucosticta Surinam
Guianacara geayi
Gymnogeophagus balzanii
Geophagus steindachneri
Cichlid-Power
Ja skal jeg notere ned all fisken jeg har blir det en hel del, men jeg kan jo starte, men det kan hende at jeg glemmer noen.
CA Cryptoheros nanoluteus -C- altoflaveus-C myrnae-C septemfasciatus-C cutteri-C sajica- Bujurquina vittata , B.- samorensis- B-sp-Bolivia-B- oelaemus-Guianacara sphenozona -Guianacara stergioso- Thoricthys meeki (Rio Candelaria) Th. affinis-Th passione-Th helleri- Th socoloffi- Th.elleoti-Austaloheros sp.Red Ceibal- Australoheros sp.Local- Australoheros sp. Cichlasoma dimerus , Cichlasoma sp. La Palma -C gephyrum - C atrimaculatum Aequidens tetramerus Brasil) Aequidens sp. Rio Cuchivero - Aequidens plagiozonatus -Aequidens sp. Maracaibo - Aequidens diadema -Pelvichromis nigrofasciatus - Lamprologus congoensi- Nannochromis splendens -Sarotherodon niloticus
Sarotherodon knaural (Gold stück) - Amphilofus alfari -A rostratum -Mesonauta mirificus - Laetacara thayeri - Geophagus pellegrini - Geophagus megaseme - Heros sp. Red Shoulder - Heros sp. egregius "Blue" - Andinoacara rivulatus , jeg holder også opptil flere Levendefødere, og noen har jeg sikkert glemt, men det skulle være det meste jeg har for øyeblikket.
Cichlid - Power
DaRe
Ja skal jeg notere ned all fisken jeg har blir det en hel del, men jeg kan jo starte, men det kan hende at jeg glemmer noen.
CA Cryptoheros nanoluteus -Cryptoheros altoflavus -Cryptoheros myrnae -Cryptoheros septemfasciatus -Cryptoheros cutteri -Cryptoheros sajica - Bujurquina vittata , Bujurquina oenolaemus - Bujurquina sp. "bolivia"-Guianacara sphenozona -Guianacara stergiosi - Thorichthys meekii (Rio Candelaria) Thorichthys affinis -Thorichthys pasionis -Thorichthys helleri - Thorichthys socolofi - Thorichthys ellioti - Austaloheros sp. "Red Ceibal"- Australoheros sp. "Local"- Australoheros sp. Cichlasoma dimerus , Cichlasoma sp. "La Palma" -Cichlasoma gephyrum - Cichlasoma atromaculatum Aequidens tetramerus Brasil) Aequidens sp. "Rio Cuchivero" - Aequidens plagiozonatus -Aequidens sp. "maracaibo" - Aequidens diadema -Pelvichromis nigrofasciatus - Lamprologus congoensis - Nanochromis splendens -Sarotherodon niloticus
Sarotherodon knaural (Gold stück) - Amphilophus alfari -Amphilophus rostratum -Mesonauta mirificus - Laetacara thayeri - Geophagus pellegrini - Geophagus megasema - Heros sp. "red shoulder" - Heros egregius "Blue" - Andinoacara rivulatus , jeg holder også opptil flere Levendefødere, og noen har jeg sikkert glemt, men det skulle være det meste jeg har for øyeblikket.
Cichlid - Power
Har du bilder på:
Mesonauta mirificus ?
Uffe-Lindstrom
Men Alf - har du inga Andinoacara stalsbergi ;)