Här kommer en lite utförligare beskrivning av varför jag tycket det är en toppen produkt.
Problemet
Många foder ger en oljig yta som inte försvinner vid vattenbyte. Jag kör t.e.x. med mald NLS i ett yngelkar och där blir det oljigt på bara någon vecka. Den oljiga ytan går att få bort med ett hushållspapper men det är ganska bökigt. Har inget bevis för att fiskarna mår dåligt av oljefillmen men inbillar mig att syresättningen kan påverkas negativt. Under alla förhållande så ser det inte trevligt ut.
Lösningen
Att suga upp den oljiga ytan med hushållspapper är en lösning, men Eheims lilla skimmer är enligt mig smartare. Enkel att koppla in och jag kör den i 5-10 minuter innan vattenbyte. I mitt yngelkar på 105 liter kör jag ca 5 minuter varje byte och i mitt Tanganyika kar på 450 liter kör jag ca 10 minuter vid vart tredje eller fjärde byte.
Resultatet
Oljedimman försvinner snabbt. Den lilla svampen inuti tvättas enkelt ur. Läst om att småfisk kan fastna i pumpen men har inte upplevt det själv. Troligen för att jag bara kör den temporärt vid vattenbyte och då har alla fiskar gömt sig i alla fall. Vid permanent installation borde en grov bit filterskum vid insuget övervägas.
Här finns en film på produkten och funktionen
http://youtu.be/IXWjY6e4v0Y