Erik ÖHärlig film Mats
Har du märkt att dom hoppar om dom blir skrämda? Det finns beskrivet i artregistret att dom kan hoppa upp på flytvegitationen om dom blir skrämda (och där blir dom ett lätt byte för fåglar). Jag ska inte ha täckglas nämligen och är orolig för att dom hoppar ur.
Jag skulle inte vilja säga att jag sett det beteendet direkt... Men, det finns en tendens hos dom att hålla sig i de övre regionerna av karet när fara (eller skall vi säga när man "donar" i karet en smula) är på gång.
Till skillnad från många andra, mindre ciklider, som gärna håller sig i undervegetation när "fara" uppstår - håller sig dorsigerorna till blad- och växtverk vid ytan.
Som alltid handlar det om hur karet är inrett (... jag är ju så infernaliskt intresserad av detta...) och har man inte förutsättningar - i hela karet - så kilar de nog neråt i karet när de blir skrämda, om det inte finns skyddsvegetation i de övre delarna.
Det var intressant att du tog upp detta - jag har inte funderat närmare på om just dorsigera är "hoppare" - men tror nog att man kan köra öppna kar, om bara "skyddet" finns där.
:)