Lejonmarie
Bra! Då ska jag fixa några foton från mitt 540 liters. Jag lägger dem som en länk på min profil som jag länkar hit, pust, tror jag fixar det haha
Oki då avaktar jag och ser hur det går med min firrar.
Just nu så jagar Jack Dempsy paret vardnra runt runt så det skvätter i karet, men jag avaktar kanske är det lek på gång!
Va tråkigt att du har fått bråk i ditt kar, hoppas det reder upp sej. Det är såå tråkigt att behöva lämna nån av sina vänner.
Lycka till, du kan väl höra av dej hur det går.
Marie
Lejonmarie
Hej
Jag lovade att fixa några bilder.
Nu finns de på Zoonen.
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551
Det kommer flera, det här var bara ett första test med min nya kemera!
Ha det bra och simma lugnt!:D
jarinen
citat:Ursprungligen skickat av Lejonmarie
Hej
Jag lovade att fixa några bilder.
Nu finns de på Zoonen.
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551
Det kommer flera, det här var bara ett första test med min nya kemera!
Ha det bra och simma lugnt!:D
Hej!
Ser fram emot lite bättre bilder, du verkar sannerligen ha ett schysst par där!
Hoppas verkligen att det kommer funka, att dom blir ett par och leker!
Själv har jag en hane och hona som till en början höll på och uppvaktade varann i en 3 veckor och var så till sig men nu så har honan färgat av och dom har inget ihop just nu :-( .
Ett tag var jag orolig att det skulle resultera i att hanen skulle spöa upp honan i och med att det inte riktigt funkar men dom är rätt schyssta mot varann även fast inget är på gång så att säga.
Min Gibbiceps och Synspila hanen har ett minst sagt frostigt förhållande, vet inte riktigt om jag ska tycka att det är charmigt eller om jag ska vara oroad.
Det är riktigt häftiga bataljer där dom kan puckla på varann å det grövsta, att en Gibbi kan bjuda upp till kamp på det här viset hade jag ingen aning om då ciklider och malar inte brukar bry sig om varann i vanliga fall annat än vid lek.
Här handlar det om att korsar dom varandras väg så blir det oftast en batalj.
Hanen är väl runt 25 cm och Gibbin dryga 30 cm.
Någon annan som erfarit att just Synspilor av nån anledning ser Malar som ett ständigt hot?
Eller det kanske beror på att hanen inte har nån opponent i akvariet och Gibbin får ta det som en annan ciklidhane skulle få ta?
Mvh Jari
Lejonmarie
Tackar tackar, ja det är lite skruttiga kort ska fixa några bättre.
Förvånad över att en mal går till attack och att Synspilan bryr se om malen, men men. har ingen erfarnhet av det.
Ps, du har ju jätteschysta bilder på ditt Synspila par.
Fler bilder kommer.. :)
Lejonmarie
Så där, nu finna det många fler frächa kort, det tar sej haha
Så nu osm är nyfikna kan nu se korten på min sida.
http://www.zoonen.com/minzoon.asp
Simma lugnt!
Daniel-Odell
wow! kanonfina!
jarinen
Schyssta bilder!
Fränt att din hane har en tendens att börja utveckla puckel.
Mvh Jari
Lejonmarie
Ja puckeln kommer mer och mer nu, jag kan faktisk se skillnad nu.
tar fler foton när den har växt till sej.
Blir lite orolig för mitt Jack demspy par, de har nu i flera dar jagat varandra runt i karet och det skvätter vatten. Honon försöker ta skydd bakom sladdarna för pumparna men får simma ut ibland när hanen attakerar, jag ser inga skador på dem men fenorna slokar och hon ser stressad ut och färglös.
Ska jag avakta eller ska jag göra nått!
Är det normat betende innnan lek??
hjälp!
jarinen
Har ju tidigare berättat om min Synspila hane som inte gillar min Gibbiceps, gibbin går nu hos kompisen på rehab sen 2 veckor där den får läka o äta opp sig.
Men nu har Synspilan riktat sitt intresse till min Hypo pleco som är knappa 20 cm, ibland bara smyger den fram lugnt o fint och biter tag i stjärtfenan och rystar till och det blir ju uppenbara skador, förstår verkligen inte det här intresset för just malar som den visar på, en riktig retsticka är vad han är!
Han är ju kung i karet så han bestämmer, men det skulle ju vara trevligt och kunna ha en större mal i det karet, får se jag kanske får ge upp den tanken.
Lejonmarie: hur har det gått med leken hos ditt Synspila par?
Mvh Jari
Fiskarnu
Är det dom där tjockhuvuder, ful-skit fiskar. Jag tycker att man ska ha en val i akvariet istället
jarinen
Vad trevligt att du hittat även till Synspila tråden!
Är du över huvudtaget intresserad av ciklider o akvaristik?
Om inte, avlägsna dig snarast!
Jari
Lejonmarie
Hej
För några veckor sedan så hade jag lek på mitt nyfunna Synspila par.
De hade grävt bort sand från ett ställe på botten och laggt sina romkorn på bottenskivan.
MEn bara efter nån dag så var några av kornen borta, sen var all borta!
Vad kan man göra föra tt föhindra detta?:(
Jag håller på att förbereda mej för att ha färra par i min burk.
Mitt mål är att ha mitt guldsömns par och synspila paret tilsamans.
Har nån erfarenhet av den kombinationen? Nyfiken :)
Ps, bra svar till "de" som inte har här att göra!!!!!:(
jarinen
Jag tror det är svårt för ett Synspila par att hålla dom fiskar du har borta i ett 540, visar dom fortsatt lekbenägenhet och leker regelbundet skulle jag försöka köra dom själv ett tag eller skaffa en plexiskiva o dela av karet när dom lagt romen.
Skulle mina få för sig att leka vilket inte mycket talar för just nu, skulle dom få 540 för sig själva och leka i lugn o ro och förhoppningsvis klara yngelvården, vilken härlig syn det vore med ett par som vallar en herrejösses kull Synspila yngel, dom lägger ju tydligen riktigt stora kullar, uppåt 1000 ägg.
Har aldrig haft Guldsöm, men tycker det borde funka bra.
Mvh Jari
jarinen
citat:Ursprungligen skickat av orm
även jag har plockat up en synspila, på akvarielagret i bromma. de kommer från en privat odlare, kanske någon som besöker forumet?
tjejen på lagret hadde lite jobb att ta precis just "den där!" synspilan med mest rött över nacken/bröst.
Hur går det med Synspilan du skaffade? Växer den något ? Hur stor är den?
Mvh Jari
Mattias-Nilsson
Nu har jag gått och blivit med Synspilla....
Var i en affär idag och där gick ett stort par som vi (min sambo och jag) inte kunde motstå. Tanken var egentligen att ha dom tillsammans med ett par Oscar(har spanat in ett vuxet par i en affär) i ett 450l kar, men väl hemma nu så ser de större ut än i affären så blir det nått sällskap blir det troligtvis ett par mindre firrar. vad tror ni annars om Oscar tillsammans med dom, är Oscarn för vek?
Hur som helst är det vackra firrar, ska bli kul att hålla dom!!!
Skaffade oxå 4st Maculicada som går i ett annat kar, om dom får för mycket däng där (ska ha Dovii....) så får de nog tillfälligt flytta in hos Synspillorna.
Mvh
Mattias
lutkeni
Jag har haft ett fullvuxet par tillsammans med Paraochromis Salvini....
Ja, det är ju en ganska aggressiv ciklid vid leken. Har du en stor burk med mycket gömställen så går det väl bra.
Jag personligen tyckte inte att kombinationen med salvini var lyckad pga. Salvinis temprament som utlöste ett agressivt beteende hos synspila.
Men tillsammans med en lite "lugnare" ciklid som Tomocichla asfraci kan det väl gå fint!
Jag tror du får mest ut av arten om du håller dem i att artakvarium! Då kommer den till sin fulla rätt, förutsatt att de får vad de behöver!
/Krille
Jag går i tankegångar att eventuellt skaffa ett synspila par jag länge spanat in hos min handlare, tanken är att dom ska sällskapa med mina Tomocichla asfraci.
Jag undrar om någon har hållit synspilor i sällskap med andra ciklider och kunde dela med sig av erfarenheter vad gäller lynne och revirhävdande.
Min bedömning är att Tomocichlan kommer inte utgöra problem för synspilan, så jag är ute efter synspilans särdrag och egenheter.
Vad jag förstått kan dom vara aggressiva mot andra av egen art men inte andra arter.
Har någon en fundering kring detta? Dela gärna med dig.
Mvh Jari
jarinen
Jag har ju nu haft mina Synspila i fyra månader, när det gäller Synspilorna så är det bland dom lugnaste fisk jag haft, aggressivitet noll!
Hanen kan ibland vara lite giftig på honan, men i övrigt så är dom nästan oroväckande snälla.
Nästan lite för snälla, nu har dom i o för sig aldrig behövt bråka med några opponenter, men man undrar ju nästan om dom kan försvara sig när det gäller.
Men hanen är dock bra på att rysta om min Gibbiceps med jämna mellanrum med riktigt trasiga fenor som följd.
lutkeni : du beskriver Tomocichla asfraci som en "lugn" ciklid, en av mina tidigare Tomocichlas var en hårsmån ifrån att lyckas döda Synspila honan, som tur var var jag hemma och avstyrde det hela, har sett Tomon döda artfränder tidigare så jag visste vad som var på gång.
Så min bedömning i första inlägget var aningens fel, men den Tomo som jag har nu är så pass mycket mindre och enda Tomo i karet så det har funkat bra hittills.
Mvh Jari
Mattias-Nilsson
Hanen har jagat honan lite nu i början, verkar ha lugnat sig lite nu, hon får dock lite smånyp imellanåt. Min hane är inte så röd som honan, lite blekare och går lite mer i lila än rött, honan ser nästan lite kraftigare ut än hanen, men är några centimeter mindre. Trodde först att honan var hane och hanen var hona, menär nu hyfsat säker på att den "lila" är hanen.
vad gäller sällskap så ska jag avvakta lite och se hur det går i det andra karet innan jag bestämmer om jag ska ha i mer eller inte. hur tror ni det skulle gå med mindre firrar, typ sebror, kanske för tuffa?
jarinen
Jag tror faktiskt det här med betydligt mindre sällskap är lyckat, åtminstone har det fungerat bra hos mig, mitt synspila par är ju nästan fullvuxna ochså.
Har själv en zebra hane och tomocihlan och dom är inte ens hälften i storlek mot synspilorna. Det blir som två divisioner i samma kar, de mindre har ju sina revir o hålla reda på gentemot jämnstora medan synspilorna får simma hur dom vill.
Grattis förresten till ett fullvuxet par, det är inte varje dag det finns att uppbringa.
Dessutom ju äldre desto vackrare ,skulle vara intressant o se bilder på ditt par varefter.
Mvh Jari
lutkeni
Jag kan ju visserligen haft snälla exemplar!
quote]Ursprungligen skickat av jarinen
Jag har ju nu haft mina Synspila i fyra månader, när det gäller Synspilorna så är det bland dom lugnaste fisk jag haft, aggressivitet noll!
Hanen kan ibland vara lite giftig på honan, men i övrigt så är dom nästan oroväckande snälla.
Nästan lite för snälla, nu har dom i o för sig aldrig behövt bråka med några opponenter, men man undrar ju nästan om dom kan försvara sig när det gäller.
Men hanen är dock bra på att rysta om min Gibbiceps med jämna mellanrum med riktigt trasiga fenor som följd.
lutkeni : du beskriver Tomocichla asfraci som en "lugn" ciklid, en av mina tidigare Tomocichlas var en hårsmån ifrån att lyckas döda Synspila honan, som tur var var jag hemma och avstyrde det hela, har sett Tomon döda artfränder tidigare så jag visste vad som var på gång.
Så min bedömning i första inlägget var aningens fel, men den Tomo som jag har nu är så pass mycket mindre och enda Tomo i karet så det har funkat bra hittills.
Mvh Jari