Micke_A
Får se om de här äggen är gångbara fortfarande, de har legat i kylen ett bra tag, och det verkar ha kommit in fukt i röret. Och de där skallösa som ligger i vätska, de ska tydligen gå och kläcka också, men om de redan är skalade, lever de verkligen då? Och den flaskan har också stått ett tag. Men vad jag förstår, så ska den tydligen vara rätt hållbar.
Micke_A
539935399453995
Några nya bilder. De verkar inte ha minskat i antal vad jag kan se.

DaRe
Läckra bilder. Jag hade många gånge rlek men fick aldrig frisimmande. Coolt att se.
Micke_A
Ok, så det är svårt att ens få dem till det frisimmande stadiet? Nu är de väl inne på sin tredje eller fjärde dag som frisimmande, och även om jag inte är överförtjust i de där tofsalgerna, så finns det väl en del ätbart bland dem.
Micke_A
Nu kan man se ett tunt svart band på ynglens sidor. De är kanske något färre nu.
ewa
Har du inget bättre kan ge de lite hårdkokt ägggula, smula mellan fingrarna med lite vatten, sug upp och spruta till yngel. Inga bitar utan bara gul lösning.
Fukt i artemia är inte bra, köp nya.
De i vätskan har jag inte testat.
Micke_A
Försökte kläcka lite artemia, blandade lite av den där gamla jag hittade i kylen, och den i flaskan, och det var några som kläcktes, gissningsvis de ur flaskan då. Så nu har jag börjat om, med bara de från flaskan. Tyvärr har "min" butik slutat sälja de där vanliga okläckta artemiaäggen.
Jag funderar fortfarande på om maten måste röra sig för att de ska äta, eftersom Crenicichla ju är utpräglade rovfiskar. Men det syns faktiskt att de har vuxit, och från att ha varit helt vita, har de som sagt fått ett svart band på sidan.
FrePGun
5386753868
Japp. Här är två (suddiga) bilder på paret i alla fall, som jag tog för ett tag se'n, de har vuxit lite se'n dess.
Cichlid-Power: ser avancerat ut :)
Fina! Men är det inte Crenicichla notophthalmus du har? Ganska säker...
Micke_A
Hmm, jo, jag visste att det finns en art som är väldigt lik regani, men kom inte ihåg namnet på den. Men det kan mycket väl stämma. Tyckte bara de liknade några andra jag hade, som såldes som regani om jag minns rätt. Dessa hade butiken fått in som strigata, och det är det definitivt inte.
Micke_A
Det är lite kul när kvällen kommer, och mamma städar ur en kokosnötgrotta innan det är dags att natta ynglen. Hon kommer ut med en död växtdel eller tofsalgstuss i munnen, som hon spottar ut, och en stund senare börjar hon samla ihop ynglen och ta in dem i grottan.
Micke_A
När jag kollar på filmklipp på både regani och notophthalmus, så verkar de väldigt lika. Funderar på om det inte kan vara olika varianter av samma art, för jag hittar klipp på både regani och notophthalmus som är väldigt lika särskilt hanen.
Har kommit igång med artemiakläckningen nu (lite sent, jag vet), och de åt glatt av den. Det verkar vara ett 20-tal kvar, gissar att de kanske var drygt dubbelt så många från början, kändes aldrig som nå'n jättekull. Men nu borde väl den värsta biten vara över?
ewa
Nu bli det bara som för småbarnsföräldrar, kolla om de ser nöjda ut och ge de mat, byta ....
Om du har 10+ stycken välmående ungfiskar efter 2 månader ska du vara nöjd.
De första veckorna är avgörande, inte bara uppfödarens fel om de bli få, fiskar är individer och en del äter mycket, andra är mer kräsna och det finns såna som har mindre matlust (livslust).
Nästa gång bli de fler, och både du och fiskföräldrarna har lärt sig.
Återkom med nya bilder varannan vecka, minst :)
Micke_A
Tja, jag ropar ju inte hej än, även om jag har fått lek av många arter, så har jag inte fött upp så många, kanske mycket för att jag inte har lagt ner så mycket energi på det, och haft lite för mycket annan fisk i karen. Nu går de bara ihop med malar. Och se'n är det ju guld att lyckas odla dem, så jag skulle inte bli förvånad om det om en vecka inte finns ett yngel kvar.
Hehe, lite svårt att ta bilder nu, de har börjat hänga längre bak i karet, där det är svårt att komma åt :)
Micke_A
Det ser lite kul ut när ynglen, som går och pillar lite bland algerna, som på en given signal ger sig iväg i samlad trupp, när de upptäcker att föräldrarna tycker att det är dags att dra vidare.
Micke_A
540835408454085
Några nya bilder. Antalet har minskat, uppskattar dem till ca 20 stycken.

stefanr
Hur går det?!
Micke_A
Jodå, det går ok, det är väl ett 20-tal kvar, inte helt lätt att räkna dem, de rör sig hela tiden, och en del är skymda bakom rötter och annat när man försöker räkna dem.
Micke_A
Nu ser man fenorna rätt tydligt på dem, till och med de små bukfenorna. De äter artemia, och drar även i sig en och annan planarie. De pryder ju inte karet direkt planarierna (även om de inte kryllar), men de duger i alla fall som yngelfoder.
ewa
Ciklidyngel är det bästa vapen mot planarier!
Micke_A
Hehe, ja, de sätter i sig en del. Det är lite kul att se dem hugga planarier som är lika långa som de själva, och liksom kämpa med att tugga i sig dem, medan de fortsätter röra sig i munnen.