Jag har haft en massa olika. Både Eheim och Fluval genom åren.
Hittade av en händelse sunsun 2000l/h med UV på ebay för 103 EU ink frakt.
Tänkte att det var väl billig skit men tyckte det kunde vara värt ett försök.
Döm om min förvåning när jag efterett år insett att det är monst lka bra om inte bättre än dom som kostar 4-5 ggr mer. Kanske går sönder snabbare men vad fasen. Då kan man ju köpa ett par till innan man är uppe i samma kostnad.
Filtreringsmässig minst lika bra
Ljudmässigt så måste jag ärligt säga att jag hör inte ett jota av det. Måste kolla på strilröret att det kör på.
Det enda som känns lite B är kopllngarna men dom funkar i varje fall perfekt.
Skälet till att jag kör makaroner /bollar sist är filtret är att jag såg en sump med bollar i. inget mer. Dvs ingen mekanisk filtrering där.
Funkar det så. Jag har Eheim och där pumpas ingående vatten ner genom korgarna till botten, via ett genomgående rör. Sedan pressas vattnet underifrån, uppåt genom korgarna. Därför, och enligt Eheims instruktioner, så kör man grövre, typ makaroner i första korgen (längst ner). Det för att grövre partiklar tar sig upp en bit genom den krogen. Sedan finare och finare ju högre upp man kommer. Jag satte en gång en grov filtermatta längst ner och då satte de första grövre partiklarna snart igen den.
Vad har ni för fabrikat? Kanske vissa ser annorlunda ut och pumpar ingående vatten uppifrån och ner genom korgarna?